“Fit to Perform personaliseert fitheid van de chauffeurs”

  • Logistiek & Vervoer

Fit to Perform. Zo heet het project dat de Europese Unie in diverse landen is gestart om het gedrag tijdens het rijden van een beroepschauffeur te observeren en te testen. Zo wil de EU nagaan of het Arbeidstijdenbesluit Vervoer nog wel van deze tijd is in deze 24-uurs-economie.

“Fit to Perform personaliseert fitheid van de chauffeurs”

Tien chauffeurs van Van der Maat Transport & Logistiek uit Son en Breugel doen daaraan mee. “Wat mij aanspreekt in Fit to Perform is dat het uitgangspunt de chauffeur zelf is. Is die genoeg uitgerust om veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen?”, zegt directeur William van der Maat.

Arbeidstijdenbesluit Vervoer: frustrerende regelgeving

De regeling Arbeidstijdenbesluit Vervoer stamt uit 1995. Twintig jaar later zijn de vrachtwagens door de voortschrijdende techniek - met name op digitaal vlak - enorm veel veranderd en verbeterd. Zo is het item veiligheid uitgegroeid tot topprioriteit. De regelgeving is echter niet met zijn tijd meegegaan. “Er is niks zo frustrerend dan aan regels te worden gebonden die niet meer van deze tijd zijn”, zegt Van der Maat. “Je maakt het mee dat een chauffeur die bijna thuis is zijn vrachtwagen aan de kant moet zetten, omdat hij met zijn uren aan zijn tax zit. Het rijtijdenbesluit zorgt ook voor een vreemde stapeling van uren. Dan kom je soms midden in de nacht bij een klant aan. Dan kun je niet lossen, want dan is er niemand. Kortom, het levert veel stress op.”

Rijtijdenbesluit biedt schijnveiligheid

Het Arbeidstijdenbesluit Vervoer biedt schijnveiligheid, meent Van der Maat. “Men gaat ervan uit dat een chauffeur tien uur kan rijden zonder vermoeid te raken. Dat hoeft niet zo te zijn, geen mens is hetzelfde.” Kort en goed: het rijtijdenbesluit wordt binnen de transportwereld gezien als een noodzakelijk kwaad. De Europese Unie heeft dat kennelijk onderkend en onderzoekt met Fit to Perform, dat in Nederland wordt uitgevoerd door Philips en HumanCapital Care, of het rijden niet kan worden gepersonaliseerd. “Dat spreekt me erg aan. Daarbij wordt uitgegaan van het individu, de fysieke conditie van de chauffeur zelf.”

Fit to Perform: onafhankelijk en eerlijk beeld

In de cabines van tien chauffeurs, die eerst medisch zijn onderzocht, zijn camera’s geplaatst. De camera’s letten op de weg en op de verrichtingen van de chauffeur. De chauffeur draagt ‘polsbanden’ en een hartslagmeter. Fysieke en visuele parameters stellen vast in hoeverre een chauffeur vermoeid is. Wordt een kritische grens overschreden, dan krijgt-ie een signaal dat er moet worden gerust. “Dat kan na twaalf uur zijn, maar misschien ook na vier uur. Geheel afhankelijk hoe de chauffeur zich voelt. Op die manier krijg je een onafhankelijk en eerlijk beeld. Daar is iedereen bij gebaat. Het zorgt voor meer veiligheid in het verkeer, daar draait het uiteindelijk om.”

Mocht de proef slagen, dan gaat wellicht het rijtijdenbesluit op de schop. Maar er moet dan wel worden geïnvesteerd in Fit to Perfom-apparatuur. “Dat is niet erg, als het speelveld maar voor elk transportbedrijf hetzelfde is.”

Auteur: Kees Klijn

Meer informatie over MAAT TRANSPORT & LOGISTIEK, VAN DER:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Bogers Transport en Logistics Bogers Transport en Logistics

Uw partner in Transport, Opslag en Overslag