Fortified Food Coatings kan met hulp van de BOM markt op
- 6 feb., 2015
- Regionale ontwikkeling
In 2013 begon Fortified Food Coatings met de ontwikkeling van gelatinecoatings met nutriënten voor het verrijken van verse kant-en-klaarmaaltijden. Met behulp van een investering van de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij (BOM) maakt het bedrijf nu de stap naar de markt.
Naar verwachting zullen de eerste maaltijden nog voor de zomer hun weg naar de consument vinden. Daarmee komt deze veelbelovende agrofood-onderneming vliegend uit de startblokken.
De agrofoodsector is na de hightechsector de belangrijkste economische pijler van Noord-Brabant als het gaat om werkgelegenheid en export. Op weinig plaatsen in de wereld is de hele keten van 'grond tot mond' zo compact vertegenwoordigd en de ambitie om de sector verder te ontwikkelen is groot. Het Innovatieprogramma Agrofood dat de BOM samen met de provincie Noord-Brabant heeft opgesteld moet hieraan een substantiële bijdrage leveren door bedrijven te ondersteunen bij het inspelen op nieuwe marktkansen. De investering van de BOM in Fortified past naadloos in dit streven.
Enorme marktpotentie
“Gezond ouder worden is een van de belangrijke maatschappelijke thema’s van deze tijd”, Miriam Dragstra, Directeur van BOM Capital, “Vanuit dat oogpunt is het belang van onze investering in Fortified evident. Maaltijden voor ouderen waaraan met behulp van de coatings van Fortified een mix van vitamines en mineralen worden toegevoegd, komen immers ten goede aan hun welzijn. Dit product is een echte cross-over tussen high tech en health. Fortified Foods Coatings is een bedrijf met een enorme internationale potentie. Maakt het de plannen waar, dan is de toegevoegde waarde voor de Brabantse economie groot.”
Ouderen en topsporters
Diederik Bruins, CEO van Fortified, startte in 2013 met zijn bedrijf. Zijn propositie was even eenvoudig als kansrijk. Door het aanbrengen van een laag gelatine met nutriënten zijn de kant-en-klaarmaaltijden gezonder, zien ze er aantrekkelijker uit en wordt hun waarde vergroot. Al snel vond Fortified strategische partners in ondernemingen als DSM, Rousselot, Marel, Bunzl, Henri en Hutten Catering.
Bruins: “Ik ben ontzettend blij met de investering van de BOM omdat die de volgende stap van Fortified versneld mogelijk maakt. We gaan naar de operationele fase. De lening stelt ons onder andere in staat onze eerste Foodrobot aan te schaffen. Daarmee kunnen we de gelatine met een constante kwaliteit in grote volumes bij onze klanten - producenten van kant-en-klaarmaaltijden - aanbrengen. In eerste instantie zullen we ons daarbij focussen op maaltijden voor ouderen en topsporters. Voor beide doelgroepen hebben we blends van nutriënten ontwikkeld die specifiek aansluiten op hun behoeften. Ik verwacht dat de eerste maaltijden die daarmee worden verrijkt in mei zullen worden geleverd. Vanaf nu kunnen we dus gaan denken aan groei en het uitbouwen van Fortified tot een krachtige internationale onderneming.”
Meer informatie over BOM, Brabantse Ontwikkelings Maatschappij:
Bekijk het complete instantieprofiel
Voor meer informatie over deze veelzijdige high tech toeleverancier.