Future Aircraft Maintenance II: vooruitkijken en kennis bundelen
- 24 mrt., 2014
- Maintenance
Projectleider Bert Klarus van BAC werkt aan het programma voor een tweede seminar over Future Aircraft Maintenance. Het event draait om composietinspectie en –reparatie, onderhoud aan elektrische systemen en avionica en onderhoud aan de F-35.
Bert Klarus: “Na het succesvolle event Future Aircraft Maintenance van afgelopen mei, willen we in het kader van de Business Accelorator Woensdrecht opnieuw een bijeenkomst organiseren rondom actuele thema’s in de aerospace maintenance sector. We hebben gemerkt dat vooral het thema composietinspectie en -reparatie erg leeft. Dat is niet zo verwonderlijk, want de vliegtuigbouwers gebruiken steeds meer composietmateriaal. Inspecties en reparatiemethoden van vooral primaire structuurdelen vragen steeds meer aandacht.”
Doorontwikkelen
Op de bijeenkomst in mei werd al stilgestaan bij het onderwerp composieten. De bedoeling is om dat op Future Aircraft Maintenance II verder te verkennen, zegt Klarus. “Welke vragen leven er, zowel bij de vliegtuigbouwer, de eigenaar, als de gebruiker? Wat moet er gebeuren om tot betere reparatie- en inspectietechnieken te komen? Maar ook, wat hebben we al in huis? Wat kunnen we gebruiken en doorontwikkelen? Bovendien kijken we over de grenzen heen naar andere sectoren, zoals de scheepsbouw en de infrastructuur.”
Kruisbestuiving
Op diverse plekken in Nederland werken onderzoekers aan onderzoeksprojecten op dit terrein. Klarus wil de onderzoeksvragen en methoden bij elkaar te brengen. “Concrete resultaten zijn er nog niet, maar ik verwacht wel dat er gesproken gaat worden over de oplossingsrichtingen die men aan het onderzoeken is. Ik verwacht een kruisbestuiving van vragen, inzichten en oplossingen.” Professor Rinze Benedictus, hoogleraar materiaalkunde aan de TU Delft faculteit aerospace, opent de discussie.
Onderhoud aan F-35
Behalve over het inspecteren en repareren van composieten zal Future Aircraft Maintenance II gaan over het onderhoud aan elektrische systemen en avionica en rondom het onderhoud aan de F-35. Onder andere Michiel van de Maat, Vice President Defence Programs van Fokker Services en voorzitter van de NIFARP, zal uitgebreid ingaan op de nieuwe kansen en vraagstukken die het onderhoud aan de F-35 meebrengt. Klarus: “Meer specifiek willen we aandacht besteden aan de health monitoringsystemen en processen die met de F-35 worden geïntroduceerd en ongetwijfeld een voorbeeld zullen zijn voor andere sectoren die met condition based maintenance bezig zijn.”
Avionica maintenance
“De overige onderwerpen en sprekers voor deze programmaonderdelen worden op dit moment vastgelegd.” In de volgende nieuwsbrief – of op de website – zal het definitieve programma bekend worden gemaakt.
Het event op Business Park Aviolanda op 26 maart start om 13.00 uur en eindigt om 17.00 met een netwerkborrel. Zodra alle programmaonderdelen bekend zijn verschijnt dit op de website van Business Accelerator Campus Woensdrecht. Wilt u meer weten over de invulling van het programma, of hebt u specifieke vragen waarop u een antwoord wilt? Mail dan naar projectleider Bert Klarus.
Meer informatie over AVIOLANDA, AEROSPACE:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!