Jongeren lijken conservatieve reizigers
- 2 sep., 2014
- Logistiek & Vervoer
Onderzoekers van Young Works en Goudappel Coffeng hebben de eerste fase van het onderzoek 'Jongeren & Mobiliteit' is afgerond. De tussenstand heeft geleid tot interessante eye-openers, zeker in het licht van de bestaande trendanalyses. Zo lijken jongeren helemaal niet zo open te staan voor 'sharification'.
Onderzoekers van Young Works en Goudappel Coffeng hielden diepte-interviews met 40 jongeren in verschillende leeftijdsklassen (van 12 tot 24 jaar). Daarnaast analyseerden zij wat nu al bekend is over jongeren & mobiliteit (vanuit literatuur en experts). Het doel van deze kwalitatieve fase is voorbereiding van een kwantitatief onderzoek dat begin 2015 wordt afgerond. Gezien de eerste tussenresultaten belooft dit onderzoek 'Jongeren & Mobiliteit' waardevolle kennis op te leveren voor de beleidsmaker.
"Het onderzoeksbeeld tot nu toe laat jongeren zien die veel minder de doelgroep zijn voor vernieuwing van mobiliteitsconcepten dan tot op heden gedacht" aldus Thomas Straatemeier, adviseur en trendanalist bij Goudappel Coffeng: "Hun opvattingen zou je haast traditioneel kunnen noemen. Veel jongeren dromen gewoon van auto's en scooters. De e-fiets is voor de saaie oudere en openbaar vervoer associëren ze in veel gevallen vooral met problemen. Jongeren wijzen de auto in elk geval nog niet af en zijn mogelijk beel minder bezig met vernieuwing in mobiliteit dan experts nu vaak denken. Als het kwantitatieve onderzoek deze inzichten bevestigt, betekent dit een ommezwaai voor een ieder die aanknopingspunten zoekt om jongeren te activeren."
Dat 'de jongere' niet bestaat zal geen verrassing zijn. Ook zijn de verschillende opvattingen van leeftijdscohorten niet verrassend. Naar mate jongeren ouder worden neemt de invloed van ouders af en verbreedt hun mobiliteitsspectrum. Maar hoe zit bijvoorbeeld met het onderscheid tussen´plattelandsjongeren´ en ´stadsjongeren´? Thomas: "Waar de één gaat voor een mooie en gepimpte auto, heeft de ander voorkeuren voor online-tijd in de trein. Precies dat is de reden dat we toewerken naar een goede segmentering. Een steekproef van maar liefst 1.500 jongeren gaat ons inzicht in de doelgroep sterk vergroten."
Crowdfunding
Het onderzoek 'Jongeren en Mobiliteit' is een initiatief van mobiliteitsspecialist Goudappel Coffeng met jongeren-kenner Young Works. Naast de inhoud is ook de wijze van financiering interessant. Het onderzoek IS ge-cofinancierd door een elftal lokale overheden, waaronder de vier grote steden en diverse provincies die elk vanuit hun eigen behoefte belang hechtte aan meer kennis over de drijfveren en opvattingen van toekomstige gebruikers van het mobiliteitsysteem dat zij nu plannen en ontwikkelen. Over deze financieringswijze verschijnt een dezer dagen een artikel in Binnenlands Bestuur.
Meer informatie over GOUDAPPEL COFFENG B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel