Kusters Precision Parts draagt bij aan monitoring luchtkwaliteit op aarde

  • Industrie

TNO vroeg Kusters Precision Parts een bijdrage te leveren aan de nieuwe Sentinel-5 missie. Deze missie brengt de luchtkwaliteit op aarde in kaart. Al eerder maakte het Osse bedrijf onderdelen voor de voorloper van deze missie (Tropomi).

Kusters Precision Parts draagt bij aan monitoring luchtkwaliteit op aarde

De hoofdaannemer van het sentinel-5 project is Airbus Defence & Space Duitsland met als opdrachtgever ESA. Jan Kusters: “Dit zijn hele lange maar interessante trajecten. Het kan inderdaad nog wel een aantal jaar duren voordat dit instrument daadwerkelijk om de aarde draait. Het Sentinel-5 instrument wordt namelijk gemonteerd op één van de weer satellieten die binnen een paar jaar de ruimte in gaat.'' Het bedrijf uit Oss maakte voor onderzoeksinstituut TNO een belangrijk onderdeel van het instrument.

Toeleverancier voor de lucht- en ruimtevaartindustrie

Eigenaar Jan Kusters had in de vroege jaren tachtig niet kunnen vermoeden dat zijn bedrijf zo’n belangrijke toeleverancier zou worden voor de lucht- en ruimtevaartindustrie. Op het moment dat hij van school kwam, besloot hij zich samen met zijn vader voor Kusters Precision Parts in te zetten. Zijn vader, die het bedrijf tot die tijd in de avonduren had gerund naast een baan bij Philips, vond in een bedrijf in de voedingsmiddelenindustrie zijn eerste vaste klant.

Uitdagend project

“Na die eerste tien jaar gingen we samen verder. Van één personeelslid groeiden we in 45 jaar naar een bedrijf met veertig medewerkers.” Van een ambachtelijke onderneming werd Kusters een toeleverancier die klanten over de hele wereld bedient met het produceren en bewerken van hoogwaardige onderdelen. Een van de uitdagendste projecten tot nu toe werd onlangs afgerond.

Van tweehonderdvijftig naar zes kilo

De onderdelen die Kusters vervaardigt, moeten honderd procent voldoen aan het ontwerp. “Dat klinkt heel logisch, maar we hebben het over grote onderdelen met lange, diepe kanalen die bijna niet te bewerken zijn.” Volgens Kusters is het de binnenkant van het onderdeel die het zo lastig maakt. “We beginnen met tweehonderdvijftig kilo ruw materiaal en eindigen uiteindelijk met slechts zes kilo.   Vlakken die op een paar honderdste millimeter nauwkeurig moeten zitten t.o.v. de referentie vlakken is een zeer grote uitdaging tijdens het produceren van een product waar zeer dunne wanden overblijven.’’

Spanningsloos

Ook de nabewerking van het onderdeel is een spannend traject, want na het programmeren en voorbewerken moet de fijne nabewerking in de productie ‘’spanningsloos’’ verlopen. Tijdens het  verspanen van materiaal kunnen er spanningen in het product ontstaan, echter door dit op juiste manier uit te voeren wordt dit tot een minimum beperkt. Het mag namelijk absoluut niet voor komen dat zeer nauwkeurig geplaatste spiegels en onderdelen in de ruimte verplaatsen door eventuele spanning in het materiaal. Dit is een ondenkbare gedachte voor wie zich realiseert dat ruimtevaart projecten als deze miljoenen euro’s kosten.

Vervolg project

Wanneer Kusters Precision Parts terugkijkt op het project dat ze uitvoerde voor TNO, kan ze wel stellen dat ze voor een uitdaging heeft gestaan. “Het was één van de moeilijkste projecten die we tot nu toe hebben uitgevoerd”, weet Kusters. “TNO maakt het instrument en wij leveren een belangrijk en groot onderdeel daarvan. In een groepje van vijf man is hier de afgelopen maanden heel hard aan gewerkt.” En het soortgelijke werk zet zich voort, want inmiddels is Kusters Precision Parts voor een klant in Duitsland onderdelen aan het maken voor de zelfde missie. “Dat maakt dat we echt intensief bij de ontwikkeling van de Sentinel-5 betrokken zijn.”

Auteur: Carline Klijn – van Best

Meer informatie over KUSTERS PRECISION PARTS:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!