Mobiliteit van studenten verbeteren met ToPMoSt
- 10 sep., 2013
- Maintenance
Het tekort aan goed opgeleid technisch personeel wordt steeds neipender. In heel Europa. Een goede internationale uitwisseling van medewerkers in de maintenancesector kan een deel van dit probleem verkleinen.
Een goede uitwisseling begint al op school, het verbeteren van de uitwisselingsmogelijkheden van mbo-studenten is het doel van het project Topmost. Het project wordt uitgevoerd door opleidingsinstellingen uit Nederland, Spanje, Duitsland, England, Italië en Turkije. De Nederlandse partners zijn het Markiezaat College (ROC West-Brabant) en het Maintenance Education Consortium (MEC).
Europese Strategie
Het ToPMoSt project is afgestemd op de Europese strategie 2020, dat gericht is op bevordering van de mobiliteit van studenten in Europa. Een belangrijke factor in het bevorderen van de mobiliteit is de toegevoegde waarde van een uitwisseling voor de studie. Oftewel: als de resultaten van het programma dat een student volgt in het buitenland ook meetelt voor het behalen van het diploma zal de uitwisseling aantrekkelijker zijn voor de student. Een wederzijdse erkenning van de in het buitenland verworven kennis en vaardigheden is daarbij van essentiële waarde.
Mobility Handbook
Het ToPMoSt project regelt de erkenning van opleidingsonderdelen tussen de deelnemende landen. Het in het project te ontwikkelen Mobility Handbook is het tool dat én een overzicht geeft van de opleidingsonderdelen waaruit een student kan kiezen én de wederzijdse erkenning van de leerresultaten vastlegt. Het Mobility Handbook bevat ook wederzijdse afspraken betreffende de voorbereidingen van de uitwisseling, de beoordeling van de gevolgde programma's bij de buitenlandse partner.
Fases
Het project heeft twee fasen: in de eerste fase inventariseert elk opleidingsinstituut welke maintenance programma's aangeboden worden. Deze programma's worden vervolgens beschreven in eenheden van Learning Outcomes: eenheden van (geclusterde) kennis- en vaardigheden. Het resultaat van de eerste fase is een overzicht van programma eenheden die de partners aanbieden.
In de tweede fase gaat elk opleidingsinstituut onderzoeken welke programma eenheden die door de andere partners aangeboden worden interessant zijn voor studenten om te selecteren.
De tweede fase levert het Mobility Handbook op waarin de volgende onderdelen beschreven zijn:
- Een Mobility Matrix met de programma eenheden per partner waaruit de student kan kiezen.
- Mobility Documents (Memorandum of Understanding en Learning Agreement) waarin de structuur, de organisatie en de kwaliteit van de uitwisseling wordt vastgelegd.
Dit project zal studenten ook een internationale ervaring meegeven. Het ToPMoSt Project wordt gefinancierd door het Leven Lang Leren Programma van de Europese Commissie.
Meer informatie over World Class Maintenance:
Bekijk het complete instantieprofiel
Meer informatie over Curio:
Bekijk het complete profiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!