Nederland door de ogen van de buitenlandse gast
- 28 okt., 2013
- Toerisme & Recreatie
Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) heeft het bezoek van buitenlandse toeristen in kaart gebracht. Met name de reden van bezoek.
Het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC) is de marketing en promotie organisatie van Nederland. Het NBTC zet Nederland in de markt als toeristische bestemming. Om dit goed te kunnen doen is onderzoek gedaan naar het inkomend toerisme. Wie bezoekt Nederland en waarom? Het antwoord op deze vraag hangt samen met de nationaliteit van de bezoeker. Hieronder de kansen per land. Klik op het land om het hele onderzoek te lezen.
Engeland: De reisafstand naar Nederland is kort. Er zijn verschillende betaalbare vervoersmogelijkheden voor een bezoek aan Nederland en Nederland heeft een goede reputatie in Engeland. Britten hebben interesse in de Nederlandse architectuur en cultuur. Doordat Nederlanders over het algemeen goed Engels spreken levert de taal geen barrière op. Amsterdam is nog steeds een van de meest populaire city-trips onder Britten.
Brazilië: Onder Brazilianen zijn Europese landen erg in trek. Door de historie, cultuur en folklore van het gebied. In Nederland is met name Amsterdam populair. Het voordeel van Nederland is dat door de compactheid de reisafstanden (als je er eenmaal bent) kort zijn. En daardoor is het mogelijk meerdere Europese landen in een vakantie te bezoeken. Er is geen visum nodig, er zijn directe vluchten en Brazilianen hebben een positief beeld van Nederland en de Nederlanders.
Scandinavië: Nederland is goed te bereiken vanuit Scandinavië; er zijn meerdere keuzes in vervoersmogelijkheden. Nederland is gepositioneerd als een veelzijdige, kunst en cultuurbestemming. Nederland is een sterke zakelijke relatie en wordt gezien als de toegangspoort tot Europa. Alles in Nederland is binnen handbereik en met name de stedentrips in Nederland zijn populair.
Japan: Japanners vinden Nederland van historisch belang; Hollandse iconen zoals tulpen, windmolens en de ‘Hollandse Meesters’ zijn in heel Japan bekend en men heeft interesse in de Europese cultuur en het wereld-erfgoed dat in Nederland te vinden is. Nederland wordt gezien als startpunt voor een reis door Europa; Schiphol speelt hierin een belangrijke rol.
Rusland: Tussen Rusland en Nederland zijn dagelijks rechtstreekse vluchten. Met name met de economisch wat beter ontwikkelde delen van Rusland. Men ziet Nederland als een politiek stabiel land en er zijn al lange tijd verbanden tussen de landen. En ook de Russen houden van de rijke historie en het cultureel erfgoed van Nederland.
China: Nederland en de Nederlanders hebben een positief imago; men vindt Nederland veilig en relatief schoon. Hollandse iconen zijn bekend, met name het Hollandse bloemenseizoen wordt uniek gevonden. Nederland heeft een leidende positie op het gebied van wetenschap en technologie en ook voor China geldt dat Nederland gezien wordt als het startpunt voor een reis door Europa.
Duitsland: Nederland heeft een brede kuststrook met een afwisselend achterland. Nederland is dichtbij en goed bereikbaar. Nederland wordt als (kind)vriendelijk en gastvrij gewaardeerd. De bevolking/sfeer is gezellig en het aanbod gevarieerd; kust, steden, natuur, water, attractieparken etc.
Amerika: Het bevalt de Amerikanen dat Nederland een veilig, schoon en goed georganiseerd land is. Net als de andere gasten hechten de Amerikanen waarde aan de Hollandse symbolen, kunst, cultuur en architectuur. Amerikanen vinden Nederlanders behulpzaam en aardig en goed in Engels. Daarnaast zijn er veel betaalbare design hotels en Amerikaanse hotelketens krijgen steeds meer vestigingen in Amsterdam.
België: De Belgische gast weet Nederland steeds beter te vinden. Onder deze gasten is een groot aandeel herhaalbezoekers. Er is geen taalbarrière voor Vlamingen. Vlamingen zijn met name geïnteresseerd in het Nederlandse fiets en evenementenproduct. De Belgische gast is goed op de hoogte van het Nederlandse aanbod en gaat graag de natuur in. Daarnaast vinden ze de Nederlanders een gastvrij volk.
Frankrijk: Opvallend is dat Nederland een duurzaam imago heeft onder Fransen. Eco is trending topic in Frankrijk, waardoor het duurzame imago van Nederland bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van de bestemming Nederland. Men vindt Nederlanders gastvrij en het aanbod compact en divers. Daarnaast is Nederland natuurlijk ook dichtbij.
Spanje: In Spanje denkt met positief over Nederland. Het aanbod van kunst en cultuur is goed en de Nederlandse iconen zijn bekend en geliefd. De korte afstanden tussen de verschillende steden is ook een pluspunt: klein land; veel zien in korte tijd.
Italië: Amsterdam heeft een grote aantrekkingskracht op Italianen. In de Italiaanse pers is relatief veel aandacht aan Nederland. Het openbaar verboer is goed en de mix tussen historie en moderne aspecten valt in de smaak. Nederland is trendy en ook Italianen hebben een zwak voor de Hollandse symbolen als tulpen en molens.
Als je dit zo leest is het eigenlijk gek dat er niet nog veel meer inkomend toerisme is. Maar natuurlijk zijn er ook aspecten waarop Nederland het minder goed doet. Denk hierbij aan: de relatief hoge hotel en horeca prijzen, het klimaat, Nederland is onbekend; men weet niet veel meer van Nederland dan de beroemde iconen (klompen, molens etc.), doordat Nederland klein is denkt men vrij snel uitgekeken te zijn en verblijft men vaak kort in Nederland om vervolgens een buurland te bezoeken. En niet iedereen vat het liberale/tolerante imago van Nederland positief op, en daarnaast is Amsterdam misschien wel zo’n sterk merk dat het de rest van Nederland overschaduwt; het grootste gedeelte van het land is onbekend.
Meer informatie over Kenniscentrum Kusttoerisme:
Bekijk het complete instantieprofiel