Nieuw Centrum voor Sociale Innovatie in Tilburg
- 13 aug., 2013
- Innovatie & MVO
In het voetspoor van het geslaagde PathFinders-project richten Midpoint Brabant en de gemeente Tilburg het Center for Social Innovation (CSI) op.
Dit centrum wordt het vlaggenschip van social innovation in Midden-Brabant: een broedplaats van ondernemerschap en innovatie met als ultiem doel: het creëren van maatschappelijke en economische waarde.
Het centrum krijgt de organisatievorm van een coöperatie en dient als de permanente aanjager van social innovation in de regio en daarbuiten. Het biedt zijn leden co-werkplekken, innovatiekennis en samenwerkings-vormen aan. Het programma wordt gevuld en bepaald door de coöperatieleden en aangevuld met evenementen ter versterking van de samenwerking rond maatschappelijk relevante vraagstukken.
Schokken en reorganisaties voorkomen
Het CSI draagt bij aan de innovatiekracht van de regio in de overtuiging dat een slimme manier van permanent innoveren de grote schokken en reorganisaties als gevolg van ‘achterstallig onderhoud’ bij noodzakelijke vernieuwing kan voorkomen. Permanent vernieuwen (lange termijn ontwikkeling) binnen de bestaande business (korte termijn rendement) maakt zo’n schokvrij proces mogelijk.
Veel bredere interpretatie van ‘waarde’
Het in Tilburg ontwikkelde Telos-model (people, planet, profit) en de Happy Planet Index NEF bieden een veel bredere interpretatie dan gangbare definities in het Bruto Nationaal Product. Dat voldoet niet meer als graadmeter van maatschappelijke waarde omdat de financiële component daarin een doel op zichzelf is geworden dat bovendien tot aanhoudende crises heeft geleid. Alleen organisaties die maatschappelijke en economische waarde creëren, hebben nog bestaansrecht. Door permanente vernieuwing binnen hun bestaande business.
Proces, structuur en richting
Daartoe dient het ‘scheppen van nieuwe businessmodellen en marktmechanismen in een gemeenschap van uiteenlopende belanghebbenden, gericht op het realiseren van maatschappelijke waarde’, zoals Midpoint Brabant social innovation (SI) definieert. Om het zover te brengen, moet op diverse niveaus tegelijkertijd worden geschakeld. Het Center for Social Innovation doet dat in het Proces (aanpak en instrumenten), de Structuur (vruchtbare innovatie-omgeving en regionale infrastructuur daartoe) en de Richting (gedachtengoed en regiovisie). De wetenschappelijke ondersteuning daarbij wordt betrokken van het Tilburg Social Innovation Lab en het Center for Innovation Research, beide aan de Universiteit van Tilburg.
Coöperatie, leden, activiteiten
Het CSI trekt dus leden aan die een vast ledenbedrag inbrengen voor de activiteiten. Met specifieke arrangementen (bijvoorbeeld huisvesting) en andere bijdragen wordt de begroting gevuld, tot eind 2014 een bedrag van ongeveer 450.000,- euro. Voor dat geld zet CSI zijn deuren open voor starters, kenniswerkers, tijdelijke samenwerkingsprojecten, overleggroepen en diverse evenementen, zoals de Social Innovation Week (16-20 september), de Social Innovation Award, MKB United, het Kennismanagement en het vervolg van Project PathFinders. Er kunnen evenementen worden gehouden voor 150 tot 250 personen.
Kennisuitwisseling op drie niveau’s
Er wordt kennisuitwisseling op drie niveau’s georganiseerd: het overzicht van lopende SI-initiatieven in de regio, het leggen van nieuwe verbindingen en het onderhoud van nationale en internationale contacten en netwerken. Het programma wordt een optelsom van wat de leden al doen, verrijkt met onverwachte combinaties, kennis en verbindingen. Identiteitsbewaking, communicatie, marketing en bewijsvoering maken het palet compleet.
Meer informatie over Midpoint Brabant:
Bekijk het complete instantieprofiel
Dynamische LED producten die zeer geschikt zijn voor toepassing in (zware) industriële omgevingen.