Nieuwe Scania volumecombi voor Vonk en Co
- 23 feb., 2016
- Logistiek & Vervoer
Vonk en Co was aan de markt voor een volumecombi. Na uitgebreide overwegingen heeft het bedrijf een Scania gekocht. Het betreft een R450 6x2 Topline volumecombi met de zuinige zes cilinder SCR-only motor met een van Eck aanhanger en een aluminium opbouw met doorlaadsysteem van Elcar.
Vonk kocht de auto in het kader van een heroriëntering op de markt. Het gunstige kostenplaatje van het totale pakket was daarbij doorslaggevend. Scania-dealer Gerritse uit Tiel tekende voor de levering van de truck.
Veel laadruimte
Wat zeker heeft meegespeeld, is dat de nieuwe R450 Topline een binnenhoogte moest krijgen van 2.96cm in de laadruimte. Scania heeft van zichzelf al het laagste chassis in de markt en kent een volkomen modulair bouwsysteem. Daardoor kon het voertuig zonder verdere aanpassingen op de band gebouwd worden wat natuurlijk efficiënt is. Het voertuig werd verder al binnen het Scania MCC (Multi Color Concept) af fabriek in het ‘Vonk-rood’ gespoten en afgewerkt met een extra laag blanke lak tegen het verkleuren onder invloed van de zon.
Sterke motor
Vonk en Co is een volumevervoerder die veel in de nationale distributie zit. Deze auto is echter bedoeld voor de distributie van stukgoed op Duitsland en Oostenrijk waarbij op de terugweg witgoed geladen wordt. “Dat is de reden dat wij toch voor de iets sterkere 450 pk SCR-only motor gekozen hebben,” aldus wagenparkbeheerder John van Hattem. “Dat witgoed op de terugweg is niet bijzonder zwaar. Maar op de heenweg kan er van alles in de lading zitten. Dan kom je zeker met een volumeauto echt aan je gewicht.”
Veilig op weg
Daarom heeft Vonk naast de standaard ingebouwde veiligheidsmaatregelen als AEB en LDW ook gekozen voor de nieuwe Scania vrijloopretarder. Die heeft ten opzichte van een klassieke retarder het voordeel dat hij in rust volkomen wrijvingsloos is en dus geen extra brandstof kost. Het is voor Vonk en Co de eerste auto met een dergelijke voorziening. De kosten van de brandstof moeten voor Vonk nog verder gedrukt worden door Ecoroll 2 en Active Prediction. Door dat laatste ‘weet’ de auto met behulp van GPS precies welk helling of afdaling eraan komt en past daarop actief het motorvermogen en de schakelstrategie aan. “Om zeker te weten dat we de auto optimaal inzetten, krijgt de chauffeur nog een extra rijtraining van Scania”, aldus Van Hattem die zelf ook erg benieuwd is naar de prestaties van het nieuwe voertuig. Bij iedere nieuwe Scania wordt de chauffeur een gratis chauffeurstraining aangeboden (code 95). Daarbij kijkt Van Hattem behalve naar de aanschafprijs ook naar de totale kosten. In dat verband heeft hij voor zowel het voertuig als de aanhanger een Reparatie en/of Onderhoudscontract afgesloten.
Meer informatie over SCANIA NEDERLAND B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel