Scania maakt 's werelds eerste klok van trucks

  • Logistiek & Vervoer

Scania heeft de zwaarst denkbare uitdaging aangenomen, namelijk een race tegen de klok. Een uitdaging waarbij 14 vrachtwagens betrokken waren die elke seconde moesten bijhouden. Letterlijk.

Scania maakt 's werelds eerste klok van trucks

Op een verlaten vliegveld ver van de bewoonde wereld ging Scania aan het werk om een reusachtige Scania-klok te maken van trucks… Een klok die 24 uur aan één stuk moest lopen.

Zwaarst denkbare beproeving: de tijd

Voor bedrijven die actief zijn in het langeafstandsvervoer, is het cruciaal om precies op tijd op de juiste plaats te zijn. Daarom onderwerpt Scania zijn vrachtwagens en diensten van de nieuwe generatie aan de zwaarst denkbare beproeving: de tijd zelf. Voor de totstandkoming van ’s werelds eerste klok die helemaal uit trucks bestond, waren 14 vrachtwagens, 90 chauffeurs en 70.000 vierkante meter verlaten vliegveld nodig. De reusachtige truckklok begint op 20 september om 19.00 uur CET te tikken en deze gebeurtenis werd online uitgezonden.

Realtime controle en analyse via connected diensten

“Vrachtwagens zijn enorme, krachtige machines, maar het zijn ook complexe, nauwkeurige instrumenten. Net als horloges. Elke truck moest voor zijn specifieke taak in de klok worden geoptimaliseerd en de hele operatie was mogelijk dankzij realtime controle en analyse via onze connected diensten”, zegt Staffan Arvas, hoofd Marketing Communications van Scania.

Cirkels van 60 seconden

Afhankelijk van de wijzer die ze vormden, hadden de vrachtwagens waaruit de klok was samengesteld, met verschillende moeilijkheden te maken. De trucks die de secondewijzer vormden, moesten 24 uur lang in volmaakte cirkels van 60 seconden rondrijden. De binnenste truck moest een constante snelheid van 13 km/h aanhouden, terwijl de buitenste truck zich met een constante snelheid van 53 km/h moest voortbewegen. Voor de vrachtwagens die de minuten- en urenwijzer vormden, bestond de uitdaging erin om telkens volmaakt synchroon op te trekken en tot stilstand te komen.

Fleetsmanagers in de controletoren

Om een juiste, gelijkmatige snelheid te handhaven en daarbij zo min mogelijk brandstof te verbruiken, moest elke truck zorgvuldig beheerd worden naar gelang zijn plaats in de klok. De fleetmanagers van Scania konden alle trucks vanuit de controletoren volgen en de status van elk voertuig voortdurend in de gaten houden om onverwachte stilstand te voorkomen en slijtage tot een minimum te beperken. De chauffeurs speelden een belangrijke rol bij het vlotte verloop van de hele operatie. Elin Engström, die als vrachtwagenchauffeur bij Scania werkt, vervulde een leidende rol in de secondewijzer en werd door alle andere trucks gevolgd.

Precisie en stiptheid

“De grootste uitdagingen bij langeafstandsvervoer zijn precisie en stiptheid. De klok was de ultieme test om 24 uur achter elkaar in je baan te blijven, je snelheid te handhaven en elke seconde bij te houden. Alle chauffeurs moesten perfect synchroon rijden en precisie was het middel om dat te bereiken”, legt Elin uit.

Vijf verschillende camera's

De klok werd met behulp van vijf verschillende camera’s gefilmd, zodat bezoekers van de website de gebeurtenis vanuit verschillende hoeken kunnen bekijken. Ze kunnen ook meer te weten komen over het project en over Scania’s vrachtwagens en diensten van de nieuwe generatie.

Enige business

De klok werd samengesteld om te bewijzen dat Scania altijd een oplossing kan bieden die is afgestemd op de enige business die ertoe doet: die van onze klanten. Daarbij maakt het niet uit of er graan, brandstof of hout vervoerd wordt of een klok van 70.000 vierkante meter gebouwd wordt.

Aers Olie Voortdurend onderweg…

Met Oliehandel Aers & Zoon