Technotron ontwikkelt LMC-systeem voor Australisch wateren
- 31 okt., 2014
- Technologie
De Chinese scheepswerf Cosco Shipyard China heeft het Zeeuwse Technotron ingeschakeld om een volautomatisch controlesysteem te ontwikkelen voor scheepvaart met levend vee.
Naam project: | Livestock Services |
Naam opdrachtgever(s): | Cosco Shipyard China |
Plaats: | Guangzhou, China |
Periode: | t/m eind december 2014 |
Hoe is de samenwerking tussen Technotron en Cosco Shipyard China tot stand gekomen?
Het project is voortgevloeid uit een langlopende relatie met de Nederlandse rederij Vroon te Breskens. Rederij Vroon is inmiddels uitgegroeid tot een bedrijf met c.a. 175 schepen. Een deel van die schepen is speciaal bedoeld voor het vervoer van levend vee, veelal vanuit Australië naar Azië en de Arabische landen.
Circa 15 jaar geleden heeft de Australische overheid nieuwe richtlijnen opgesteld voor het vervoer van levend vee per schip. Deze richtlijnen zijn er op gericht betere en meer betrouwbare voorzieningen en meer veiligheid te creëren aan boord van Livestock schepen. De organisatie die met deze taak is belast is AMSA, wat staat voor Australian Maritime Safety Authorization. De nieuwe richtlijnen hebben zowel effect op nieuwbouw als op de bestaande schepen.
Vanuit de Australische overheid was gesteld dat alle Livestock schepen die op Australië varen moeten voldoen aan een minimum pakket van eisen welke uiterlijk in 2007 van kracht is geworden. Dit betekende dus dat bestaande schepen ingrijpend moesten worden omgebouwd. Firma Vroon heeft ons in 2004 gevraagd hierin mee te denken en praktische besturingssystemen te bieden om de schepen conform te maken met de nieuwe AMSA richtlijnen. Tussen 2004 en 2007 is de toenmalige vloot van de firma Vroon door ons omgebouwd. Dit werk bestond voornamelijk uit aanpassen van de bestaande schakelborden en het bijplaatsen van nieuwe schakelborden. Er moest een hoge mate van redundancy worden gecreeërd die op vele punten ook automatisch overschakelt in geval van calamiteiten of defecten.
Onze kennis van de AMSA richtlijnen en de ervaring met de bestaande Livestock schepen heeft ertoe geleidt dat Technotron ook het eerste aanspreekpunt is geworden voor nieuwbouwprojecten. Momenteel hebben we een reeks van 4 nieuwbouw schepen afgerond, en zijn nu bezig met nog eens 2 schepen.
Kunt u een omschrijving geven van het project?
Het systeem is een volautomatisch redundant systeem die de primaire levensbehoeften van het levend vee tijdens transport waarborgt. Het gaat hier voornamelijk om verse lucht, drinkwater, verlichting en zwart water afvoer. Aan boord van de schepen zijn eigenlijk 2 volledige systemen aanwezig die naadloos over kunnen schakelen. Elk systeem wordt gevoed vanuit zijn eigen generator(en). Het totale systeem bestaan uit 2 grote schakelborden van elk c.a. 6 meter lang en tientallen kleine schakelborden die overal in het schip worden geplaatst. De grote schakelborden zijn 2000A hoofdverdelingen voor o.a. frequentie geregelde fans. De kleine schakelborden worden vanuit de hoofdschakelborden gevoed. Het totale systeem wordt bestuurd, gevisualiseerd en gecontroleerd door het door Technotron ontwikkelde Livestock Master Controlsysteem kortweg LMC.
Dit LMC systeem is uitgerust met verschillende colour touch panels en heeft de controle over alle apparatuur die met Livestock te maken heeft. Voorbeelden hiervan zijn, het minimaal aantal luchtverversingen op alle dekken, verlichting, drinkwatermakers en transportpompen, zoutgehaltes van het drinkwater, temperaturen, beunafvoer pompen en tanks, generatoren, brandpompen etc. etc.. Op de touch panels kan eenvoudig het complete systeem automatisch volgens een vooraf ingesteld protocol opgestart worden. Elke vorm van uitval tot zelfs het kleinste probleempje wordt in dit omvangrijke systeem als een alarm gepresenteerd.
Wat is de grootste kracht van Technotron en hoe hebben jullie dit in het project tot uiting kunnen brengen?
Onze grootste kracht bij maritieme projecten is ons inlevingsvermogen in deze specifieke problematiek en de hoge betrouwbaarheid die deze systemen moeten hebben. Een uitval van Livestock services betekent na verloop een veelal onomkeerbare situatie, en het verlies van gemiddeld 4500 dieren.
Onze kennis is een enorme toegevoegde waarde voor de scheepswerven, die veelal te maken hebben met standaard scheepsinstallaties.
In welke fase is het project op dit moment?
Het project voor de laatste 2 nieuwbouwschepen is in een afrondende fase. Het vijfde systeem is inmiddels afgenomen door bureau Veritas en zal naar China worden verscheept eind november 2014. Het zesde systeem wordt eind december geleverd.
Wat zijn de voordelen van dit project voor het regionale bedrijfsleven in Zeeland?
De hoge kwaliteit en onze manier van ontwerpen en bouwen heeft ook “spin off” gegeven naar lokale scheepswerven. Hieruit zijn voor Technotron al verschillende mooie projecten voortgevloeid zoals het ontwerpen en bouwen van hoofdschakelborden voor diverse schepen.
Meer informatie over TECHNOTRON B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel