Technotron werkt mee aan ontwikkeling veilige loopbrug
- 26 nov., 2014
- Technologie
Om medewerkers veilig bij vaste objecten in zee te laten komen, heeft de firma Ampelmann een stabiel platform ontwikkeld. Ook het Zeeuwse mechatronicabedrijf Technotron speelde een rol in de ontwikkeling.
Naam project: | Ampelmann |
Naam opdrachtgever(s): | Hydrauvision |
Plaats: | Schoondijke |
Periode: | 2014 |
Wat was de aanleiding voor het opstarten van het project?
Firma Ampelmann is ontwerper en bouwer van een survey platform wat aan boord van schepen wordt geplaatst. Het platform staat op hydraulische cilinders die met behulp van een snelle regeling het platform stabiel houden ten opzichte van de bewegingen van het schip. Hierdoor wordt, middels een aan het platform bevestigde gangway, een veilige loopbrug gecreëerd naar een vast object op zee, bijvoorbeeld het toegangsbordes van een windturbine.
Steeds meer survey schepen worden uitgerust met zo’n Ampelmann systeem om hiermee een betrouwbare en veilige oversteek te realiseren tussen schip en statische bouwwerken.
Hoe is de samenwerking tussenTechnotron en Hydrauvision tot stand gekomen?
Hydrauvision is een partner van Technotron en levert de hydropacks voor het Ampelmann systeem. Technotron bouwt de redundant opgebouwde aansturing voor de hydropacks.
Kunt u een omschrijving geven van het project?
De hydropacks zijn uitgerust met 3 separate hydro pompen met elk hun eigen elektromotor. De 3 pompen zijn aangesloten op 1 oliedruk systeem. In principe zijn 2 hydro pompen voldoende om genoeg olie te leveren voor het Ampelmann systeem. Een derde hydro pomp staat altijd standby en kan ingeval van storing worden bijgeschakeld. De pompen kunnen dus onderling twee aan twee werken. Hiermede wordt in feite een 3 voudige redundantie gecreëerd. Een hoge mate van redundantie is belangrijk. Indien er mensen op het platform aanwezig zijn, en het totale systeem zou ineens falen, dan zou men gemakkelijk van het platform geslingerd kunnen worden.
Het Ampelmann systeem kent enkele varianten. Voor de besturing van de hydropacks betekent dit een variatie in de capaciteit van de pompen. Het zogenaamde A en E type geeft o.a. de capaciteit van het systeem aan.
Elektrisch gezien betekent dit een systeem met resp. 3 motoren van 132kW en een systeem met resp. 3 motoren van 250kW. De motoren worden gestart door middel van softstarters om het inschakelgedrag te reduceren ten aanzien van de voedende generatoren.
Wat is jullie grootste kracht en hoe hebben jullie dit in het project tot uiting kunnen brengen?
Technotron heeft veel ervaring met het aandrijven van zware motoren. Aan boord van schepen heeft men vaak te maken met een geringe generator capaciteit. Daarom is het in veel gevallen noodzakelijk gebruik te maken van sofstarters en/of frequentieregelaars. Daarnaast is ruimte ook heel vaak een issue. Er moet zeer compact worden gebouwd. Voor de grotere vermogens moet gebruik gemaakt worden van dikke koperen geleiders. Bij een compacte manier van bouwen is het koperwerk vaak maatwerk. Technotron beschikt over eigen apparatuur en gereedschappen voor het buigen, ponsen, knippen en zetten van zware koperen geleiders.
Welke activiteiten hebben jullie bij het project verricht?
De complete elektrische besturing voor de Ampelmann systemen is door Technotron ontwikkeld. Vervolgens zijn er diverse systemen gebouwd en in skids gemonteerd. Tezamen met Hydrauvison worden de complete skids geheel uitgetest.
In welke fase is het project op dit moment?
In 2014 zijn diverse systemen gebouwd. Momenteel is er een enkelvoudig systeem in aanbouw die voornamelijk als training object zal worden gebruikt bij de firma Ampelmann.
Meer informatie over TECHNOTRON B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel