Van den Top Lunteren naar grote hoogte met triple gestuurde vierassige Scania G450 bakwagen

  • Logistiek & Vervoer

Recent leverde Scania Veenendaal een triple gestuurde vierassige Scania G450 8x2 Highline bakwagen met een 85 ton/m HMF kraan aan transportbedrijf Van den Top in Lunteren.

Van den Top Lunteren naar grote hoogte met triple gestuurde vierassige Scania G450 bakwagen

Het is de voor de eerste keer dat het bedrijf een nieuwe truck van Scania koopt. De auto wordt voornamelijk ingezet bij het plaatsen van glas en kozijnen in de hoogbouw. De eerste ervaringen met de truck waren dermate positief dat inmiddels bij Scania Veenendaal een tweede, met een iets andere configuratie, is besteld.

Eerste Scania

Directeur Jan Schimmel van Van den Top is zeer in zijn nopjes met de nieuwste aanwinst. “We hadden al een Scania lopen die we verkregen via een overname. Dit is de eerste nieuwe Scania in ons wagenpark en daarbij heeft de zeer goede relatie met de dealer zeker een rol bij gespeeld.” Maar ook de Scania techniek sprak Schimmel aan. “Het is een zeer wendbare 8x2 met twee negen tons sturende voorassen en een optrekbare gestuurde achteras en een heavy duty zwaar chassis. Dat is belangrijk in verband met de plaatsing van de zware 85 ton/m cabinekraan want daar draait het bij ons allemaal om. We zijn zeer te spreken over de luchtvering rondom. Dat geeft niet alleen een uitstekend rijcomfort maar biedt ons tevens de mogelijkheid met hoge kozijnen binnen wettelijke maten te blijven.

Ook de aslastindicator die Scania standaard op de vering levert is belangrijk voor ons want glas is zwaar. Op de werkplaats kunnen we daarmee de auto met de niveller net even hoger zetten om bijvoorbeeld de stempels over een randje heen te tillen. Door de uitlaatdemper tussen de beide voorassen te plaatsen, houden we ook genoeg ruimte aan het chassis over. En die hebben we hard nodig om voldoende opbergruimte te creëren voor het losse materieel dat wij bij ons hebben.

Enorme reikwijdte

De zware HMF kraan is een stukje engineering op zich. “Wij komen daar waar het héél hoog of héél ver moet,” legt Jan Schimmel uit. “De kraanarm is 8 keer uitschuifbaar en de jib zes keer. En daaraan zetten wij dan nog een glas jib met de vacuümzuiger waarmee we het glas tillen. Op die manier kunnen wij tot 35 meter horizontaal en tot 39 meter verticaal tillen en dat is best serieus. Om die reden hebben wij ook vijf stempels, met één aan de voorkant van het voertuig zodat wij ook voor over de cabine heen kunnen hijsen. Vanwege de enorme reikwijdte kunnen de zijstempels ver naar buiten. Dan zijn we negen meter breed. Bijzonder is verder dat de kraan op een bouwplaats ook op krachtstroom kan draaien. De elektromotor daarvoor zit in één van de opbergkasten. Dat scheelt herrie en uitstoot.”

Extra comfort

De truck kreeg een G-Highline cabine. “Het had mogelijk ook wel met een lagere cabine gekund,” overweegt Schimmel. “Maar het oog wil ook wat en ik wilde onze chauffeurs ook wat extra comfort bieden. Ze staan vaak heel lang op een bouwplaats en we zetten de auto ook internationaal in. Vandaar dat er ook extra aandacht besteed werd aan de uitrusting. Zo kozen we voor een Opticruise automatisch systeem voor de aandrijflijn met een kruipversnelling op de achteruit. Ook een retarder mocht naar mijn inzien ook niet ontbreken. Het enige waarvoor we mogelijk nog hadden kunnen kiezen, is isolatieglas. We rijden er wel mee, maar alleen als lading.”

Meer informatie over SCANIA NEDERLAND B.V.:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Aers Olie Voortdurend onderweg…

Met Oliehandel Aers & Zoon