100e supermarkt sluit zich aan bij NoFoodWasted
- 6 sep., 2016
- Agrofood & Biobased
- Bron: OndernemersLift+
Een half jaar geleden introduceerde NoFoodWasted, een startup van OndernemersLift+, de app ‘Afgeprijsd’ en bracht daarmee consumenten en supermarkten samen in de strijd tegen voedselverspilling. Deze week sloot alweer de 100e supermarkt zich aan.
100 supermarkten nemen heft in handen
Met de app Afgeprijsd kan elke consument in één simpele oogopslag zien welke producten in de buurt tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en daardoor met korting te koop zijn. Voor de ondernemers stimuleert de app de vraag naar THT-producten. Wat veel mensen namelijk niet weten is dat deze producten vaak moeten worden weggegooid. Met ‘Afgeprijsd’ hebben het afgelopen half jaar 100 supermarkten dapper het heft in handen genomen om hier iets tegen te doen. Rudy Walraven is eigenaar van een Coop in Nijmegen; deze week werd het de 100e supermarkt die aan de slag gaat met de app. “De app is een geweldige tool om de dervingskosten in onze supermarkt terug te dringen. Dit is goed voor ons, voor de consument én voor het milieu”, aldus Walraven.
Grootste app tegen voedselverspilling
De app ‘Afgeprijsd’ onderging de afgelopen maanden een succesvolle groeispurt. Volgens oprichter August de Vocht kunnen hierdoor steeds meer consumenten gebruik maken van de voordelen die de app te bieden heeft. “Waar we in de beginfase voornamelijk gericht waren op de regio tussen Tilburg en Rotterdam, hebben nu door het hele land supermarkten zich aangesloten bij onze app. We zijn in korte tijd uitgegroeid tot de grootste app tegen voedselverspilling van Europa. Dat is natuurlijk geweldig!”
Verschil in strijd met concurrenten
Supermarkten realiseren zich dat ‘Afgeprijsd’ niet alleen consumenten een onmiskenbaar voordelige service biedt, maar beseffen ook dat snelle implementatie van de app een verschil kan maken in de strijd met concurrenten. “Het plan is om ‘Afgeprijsd’ binnen een jaar bij 300 supermarkten te introduceren, binnen twee jaar in België en Duitsland actief te zijn en binnen drie jaar in 2800 Europese winkels gebruikt te worden”, zegt De Vocht.
Bewustwording en gedragsverandering
In de toekomst legt NoFoodWasted zich toe op een nog directere en actievere consumentbenadering door op verschillende manieren een grotere rol te spelen in de fase vóór het boodschappen doen. Met een grotere bewustwording stuurt het aan op een gedragsverandering, waarbij de emotie, beleving en verantwoordelijkheid voor voedingsmiddelen centraal staan. De laatste toevoeging aan de app, een boodschappenlijst die gedeeld kan worden met vrienden, huisgenoten of familie, is de eerste stap in die richting.
Meer informatie over OndernemersLift+:
Bekijk het complete instantieprofiel
Jures Techniek heeft meer dan 20 jaar ervaring in de branche