8 successen voortgekomen uit de HAS Food Experience 2016
- 25 mei, 2016
- Agrofood & Biobased
- Bron: HAS Hogeschool
Dat de HAS Food Experience een jaarlijkse topper op de evenementenkalender van HAS Hogeschool is, weten we wel. Maar dat het evenement ook naderhand zorgt voor allerlei nieuwe activiteiten misschien niet.
We zetten graag 8 successen die zijn voortgekomen uit de HAS Food Experience 2016 voor je op een rij.
1. Het HAS Foodboek 2016
Zoals ieder jaar wordt na de HAS Food Experience het HAS Foodboek ontwikkeld. In dit boek zijn alle concepten die de vierdejaars studenten hebben gepresenteerd tijdens de HAS Food Experience gebundeld. Bekijk hier de digitale versie van het foodboek en laat je inspireren.
2. Marktgang Kansrijke Concepten
Dit jaar pionieren we met een project ‘Marktgang Kansrijke Concepten’. Het doel van dit project is het stimuleren, inspireren en ondersteunen van studenten die hun concepten naar de markt willen brengen door het organiseren van inspiratiesessies, het ondersteunen van deelname aan interessante wedstrijden, ondersteunen in gesprekken met externe geinteresseerden, door een samenwerking met Avans en het stimuleren van samenwerking met Ondernemerslift+. (Punt 2, 3, 4 en 6 zijn onderdeel van dit project.)
3. Inspiratiesessies
Na de HAS Food Experience hebben we met de studenten een aantal inspiratiesessies gehouden. De eerste sessie stond in het teken van scenariodenken: hoe nu verder met mijn concept? Harry van Delft, lector AgroFoodMarketing, liet de studenten verschillende opties zien. In de tweede sessie bekeken de studenten samen met Berry Groenendijk van DOON wat hun idee letterlijk waard is. Tijdens deze pragmatische sessie gingen de studenten de waarde van hun idee inschatten. De derde sessie was gewijd aan foster parenting: hoe kun je onder begeleiding ondernemen? David Hess, oud HAS’er, ondernemer en deelnemer aan Spark Talentbase, vertelde de studenten hoe zijn ondernemersroute is gelopen. De laatste sessie vond plaats in de Jamfabriek waar we een tafelgesprek hadden met ondernemer August de Vocht van No Food Wasted. Hij nam ons mee in zijn ondernemersavontuur, compleet met financieringsvraagstukken. Daarna sloot Alwin de Wit van Vexx aan tafel en vertelde over het introduceren van zijn foodconcept als parttime ondernemer in combinatie met zijn parttime baan. Fenna Westerduin van Ondernemerslift+ liet tot slot alle financieringsmogelijkheden zien.
4. Studenten te gast bij Radio Culinair
Onlangs waren collega's en studenten van Food Design & Innovation en Voedingsmiddelentechnologie te gast bij Radio Culinair. Er werd gesproken over het onderwerp Food Innovation. In de uitzending werden de studenten geholpen aan relevante contacten om hun concept verder te brengen. Zo ging Amber van Iwaarden in gesprek met een perenteler uit de streek en Matthijs Hollestelle en Bart Coenen spraken met Joke Boon. De uitzending kun je hier terugluisteren.
5. Samenwerking met Avans Hogeschool
De studenten die graag verder willen met hun concept zijn momenteel druk bezig met de eindfase van hun studie. De komende maanden gaan 2e jaars studenten Advanced Business Creation van Avans Hogeschool aan de slag met hun concepten. Ze werken verschillende marktgangopties uit. Deze module heet ‘Start-up’ en de volgende studenten/concepten doen mee: Marlou Wouters en Annemiek Sluijters met de Spongecake, Bart Coenen en Matthijs Hollestelle met Pit, Felix Smets met de Pizzadoos, Maartje Bode met de POF Bonensnack, Evy de Wilde met Wijnsaus en Amber van Iwaarden met Pear Pressure. Op 20 mei worden de eerste tussentijdse resultaten gepresenteerd en op 17 juni vinden de eindpresentaties plaats. Een mooie samenwerking tussen HAS Hogeschool en Avans Hogeschool.
6. Het Beste Groenteidee van Nederland
Enkele studenten Food Design & Innovation presenteerden op 5 april hun concept op het Groentecongres om mee te dingen naar het Beste Groenteidee van Nederland. Voorwaarde was dat het concept bijdraagt aan een verhoogde groenteconsumptie in Nederland. Laura Maat met Beanefits, Elske van Vuuren met Crunchy Greens en Bart Coenen met Soepke werden beloond met respectievelijk de 2e, 4e en 5e prijs. Lees er hier meer over.
7. City Food & Film Festival bij de Verkadefabriek
Verschillende studenten hebben met hun project of bedrijf geëxposeerd tijdens het City Food & Film Festival bij de Verkadefabriek van 18-22 mei: Pam Driessens met Feestbeesten, Maartje Bode met POF bonensnack en The Real WineGum, Nina Goossens met BLOOM, Bart Coenen met Soepke, Tessa Ebbers en Jeany Aerdts presenteerden beiden vanuit hun onderneming. Lees hier meer over dit festival.
8. Bachelor’s Award Voedingscentrum
Op vrijdag 27 mei is de jaarlijkse uitreiking van de Bachelor’s Award van het Voedingscentrum. De opdracht is: ontwikkel een product of concept dat binnen een gezonder en duurzamer eetpatroon van consumenten past. Afgelopen jaren wisten studenten van HAS Hogeschool het podium te halen en gingen met de 1e of 2e prijs naar huis. Maartje Bode met haar concept POF Bonensnack doet mee aan deze wedstrijd en gaat voor HAS Hogeschool de titel verdedigen. Lees hier meer over de wedstrijd.
Vragen over één van deze activiteiten? Bel of mail docente Mary van Hoek: M.vanHoek@has.nl of 088-8903243.
Meer informatie over HAS Hogeschool:
Bekijk het complete profiel
Jures Techniek heeft meer dan 20 jaar ervaring in de branche