90 studenten food-opleidingen presenteren hun eindwerk aan bedrijfsleven
- 27 jan., 2015
- Agrofood & Biobased
- Bron: HAS Hogeschool
Maar liefst 90 vierdejaarsstudenten van de opleidingen Food Design & Innovation en Voedingsmiddelentechnologie van HAS Hogeschool presenteren op 3 februari 2015 tijdens de Food Experience hun eindwerk in de vorm van originele en innovatieve concepten.
De 7e editie van het drukbezochte food-evenement richt zich op de trends in de food-wereld, zoals voedselverspilling, het gebruik van nieuwe ingrediënten en procesoptimalisatie versus ambacht. Aan het eind van de dag worden de FoodManShip Awards uitgereikt.
FoodManShip staat voor de unieke combinatie van creativiteit, ondernemerschap en food know-how waarmee studenten zich kunnen onderscheiden in de markt. De awards worden door een vakjury in vier categorieën toegekend: Food Technologist, Food Designer, Food Packager en Food Marketeer. De vakjury bestaat uit HAS-lectoren Roger Engelberts, Herman Peppelenbos, Annet Roodenburg, Harry van Delft en het lid College van Bestuur Frederike Praasterink. Ook wordt er een publieksprijs uitgereikt aan de student die de meeste stemmen vanuit het publiek krijgt.
Studenten in contact met bedrijfsleven
Door het presenteren van hun concepten komen de studenten in contact met het bedrijfsleven. Voorgaande jaren leverde dit al vruchtbare samenwerkingen op. Twee voorbeelden van concepten zijn van Maud Robeerst en Noortje van der Heijden. Maud ontwikkelde een businessplan voor een indoor picknick in de horeca. Noortje deed een onderzoek naar de commerciële haalbaarheid van een havermout pre-mix voor koekjes, zodat kinderen met een glutenallergie ook makkelijk mee kunnen doen met koekjes bakken.
Erkenning én inhoudelijke prijs
Het evenement wordt deels gesponsord door bedrijven die creativiteit, technologie en innovatie in de food-branche hoog in het vaandel hebben staan, het onderwijs en jong talent een warm hart toedragen en een actieve bijdrage willen leveren. Naast de erkenning die de student ontvangt door het winnen van een FoodManShip Award, krijgt de student ook een inhoudelijke prijs. De prijzen zijn beschikbaar gesteld door bedrijven, zoals een ‘Sensible kookworkshop’ door het Kooklokaal, een sessie 'Van idee naar omzet’ door Oranjemund en een traject ‘Solliciteren, een vak apart’ door Agrojobs.
Jong talent een warm hart toedragen
De Food Experience bestaat niet alleen uit de examententoonstelling en de uitreiking van de awards. Ook zijn er talrijke inspiratiesessies die worden geleid door innovatieve bedrijven en alumni en hebben afstudeertrajecten zoals de Innovatieklas, waar studenten actief aan hun talenten werken, en Topklas Ondernemen, waarin studenten een eigen bedrijf starten, een plek op het evenement.
Meer weten, het programma bekijken of aanmelden? www.fooddesignexperience.nl
Meer informatie over HAS Hogeschool:
Bekijk het complete profiel
Jures Techniek heeft meer dan 20 jaar ervaring in de branche