Brouwers vergroot met smalle gangen magazijn opslagcapaciteit
- 18 apr., 2019
- Logistiek & Vervoer
Voor Brouwers begon 2019 succesvol: het bedrijf zag de efficiëntie van het picking proces in het nieuwe magazijn steeds verder toenemen. Vorige zomer verhuisde het in logistiek en transport gespecialiseerde bedrijf naar de Rietveldenkade in Den Bosch.
Met de verhuizing is het pendelen tussen vijf verschillende vestigingen verleden tijd. Directeur Toine Brouwers legt uit dat meer gemak de voornaamste reden van de verhuizing was. “Waar we voorheen met een verrijdbaar stellingenmagazijn, inrijstellingen en conventionele stellingen werkten, rijden onze hoogbouwtrucks nu door een smalle gangen magazijn. Dat heeft de opslagcapaciteit vergroot, want in plaats van 25.000 palletplaatsen hebben we er nu 35.000.”
Wachtrij
Doordat het aantal pick opdrachten van Brouwers steeg, stonden medewerkers in het verrijdbare stellingenmagazijn steeds vaker op elkaar te wachten. Nu zijn alle gangen ingericht als pickstraten wat een verbeterde logistieke efficiency geeft.
Containers en trucks melden zich in het verloop van de dag, van waaruit goederen in het magazijn worden opgeslagen. Die goederen variëren van zakelijke elektronica en voedingswaren tot huishoudelijke artikelen en speelgoed. Van daaruit brengen de achttien chauffeurs van Brouwers de goederen naar de klant of één van de samenwerkingspartners neemt dat werk op zich. Groot voordeel voor de klant is dat deze geen eigen magazijnruimte en geen eigen personeel in dienst hoeft te nemen.
Koppelingen
Het pendelwerk tussen de verschillende vestigingen in Den Bosch is nu voorbij. Volgende stappen richten zich op automatisering, waarbij zowel het warehouse management systeem als het transport management systeem koppelingen maakt met de systemen van samenwerkingspartners. “Opdrachten komen automatisch binnen, waarna wij deze uitwerken en de bevestiging via een koppeling direct naar klanten toesturen.” Een webportal toont historie en real time informatie over goederengegevens, leveringen en binnenkomsten. “De klant weet precies real time wat de voorraad is, wat er aan komt, wat er in orders zit en aan wie en wanneer er goederen van bv een bepaalde lotcode of een bepaald sn nummer zijn uitgeleverd."
"Het zijn met name bedrijven uit de regio die goederen in het magazijn onderbrengen, waardoor die nooit ver weg zijn. Nu de goederen in het magazijn op hoogte staan en dichter bij elkaar, hoeven de medewerkers minder afstanden af te leggen. “Het voornaamste aspect is dat de goederen ordelijk staan opgeslagen. De twaalf medewerkers in het magazijn weten precies welke spullen in- en uitgaan. Die is daardoor altijd op de hoogte.”
Eén scanbeweging
Het bedrijf dat nu werkt vanuit een 12.000 vierkante meter tellend magazijn in Den Bosch zet deze maanden de puntjes op de i wat betreft het inrichten van het magazijn. “ De pick straten hebben we opnieuw ingericht, zodat we steeds meer vanaf de vloer en minder vanaf hoogte hoeven te werken. Met behulp van 2d picking halen we met één scanbeweging alle gegevens binnen waarvoor we normaal gesproken meerdere scanbewegingen moesten maken. Een pallet met goederen en verschillende serienummers halen we nu met één scan binnen, waar we voorheen ieder serienummer apart moesten scannen. Vergelijk het met het onderscheid tussen een barcode en een QR code. In een QR code kun je veel meer gegevens kwijt.”
Auteur: Carline Klijn - van Best
Meer informatie over BROUWERS TRANSPORT :
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!