De Automotive Campus in Helmond: slim, groen, samen, veilig en zuinig
- 5 jan., 2018
- Automotive
- Bron: Brabant Magazine
Brabant heeft veel innovatieve bedrijven. Om die innovatie te ondersteunen, is het zaak om bedrijven te laten samenwerken op campussen of in clusters. Zo krijg je toplocaties, topbedrijven en topsectoren. Brabant Magazine zette een aantal campussen in de spotlights. Deze keer: de Automotive Campus.
Slimme mobiliteit
Op de Automotive Campus draait het sinds de oprichting in 2009 om automotive en slimme mobiliteit. Trefwoorden zijn slim, groen, samen, veilig en zuinig. Het is niet voor niets dat bij de ingang van het zogenoemde Automotive House een model staat van een futuristische sportauto die zo’n beetje alles kan. Je hoeft geen expert te zijn om te beseffen dat automotive een van de belangrijkste trefwoorden van de 21e eeuw is. Zelfrijdende of elektrische auto’s, bussen en treinen; dat alles wordt meer en meer gemeengoed dankzij ontwikkelingen zoals die onder meer op de Automotive Campus worden gerealiseerd. Maar er wordt op de campus ook gewerkt en nagedacht over superslimme stoplichten en auto’s die met kastjes langs de weg praten.
Meer bewoners
Lex Boon uit Eindhoven is sinds 1 april directeur van de Automotive Campus in Helmond. Het is zijn taak om nóg meer bedrijven en banen op de campus te krijgen. Ook is het versterken van juist die samenwerking tussen alle organisaties, bedrijven, instituten en overheden zijn hoofdopdracht. “Aan aandacht geen gebrek, maar de vraag is: waar leidt dat toe?”Zo formuleert Boon de retorische vraag. “Er moeten inderdaad meer bewoners komen. We mogen kritischer zijn op de energie die alle partijen in deze campus steken en wat we ermee doen. We mogen wat meer proactief zijn dan reactief.”
Samenwerking, kennisdeling, innovatie
Voor de mensen op de Automotive Campus zijn samenwerking, kennisdeling en innovatie dagelijkse begrippen. Voor startende en gevestigde bedrijven, kennisinstellingen, studenten en overheden. Van wegenbouwer Heijmans tot onderzoeksinstelling TNO en de Rijksdienst voor het Wegverkeer.
Financiering
Het begrip campus is hier wel heel duidelijk zichtbaar in allerlei faciliteiten: ruimtes voor testen, onderzoeken, leren, vergaderen. Maar ook flexwerkplekken, congresruimten, een gezamenlijk restaurant en werkplekken speciaal voor startups. Het ministerie van Economische zaken, de gemeente Helmond en provincie Noord-Brabant investeerden mee in de gedeelde faciliteiten. Gemeente en provincie financieren bovendien de campusorganisatie, samen met bouwbedrijf Van de Ven en Hurks Bouw en Vastgoed. De Europese Unie draagt een steentje bij door te investeren in verschillende projecten.
Auto op mierenzuur
Team Fast is een groep van 30 studenten van de TU/e. Het team zit ook op de Automotive Campus in Helmond. De studenten hebben het voor elkaar gekregen een 1 meter groot schaalmodel van een auto te laten rijden op mierenzuur. Nu schalen ze deze innovatie op naar het formaat van een 12 meter grote stadsbus. Er wordt vanuit de hele wereld met grote interesse gekeken naar deze ontwikkeling in Helmond.
“Mierenzuur is een stof die zowel in dieren als in planten voorkomt”, zegt student Max Aerts (25), teammanager van Team Fast. “Mieren zetten het stofje bijvoorbeeld in als middel tot aanval en zelfverdediging. Ook wespen, bijen en hommels doen dat. Wij gebruiken het stofje, niet verkregen uit planten of dieren, als brandstof voor duurzame mobiliteit!”
100% mee bezig
Maar waarom is juist een campus nodig om het doel van doorontwikkeling te bereiken?
“Het sterke is, dat we nu een klein specifiek team hebben dat zich 100% richt op het sterker maken van de campus”, aldus directeur Boon. “Die maximale aandacht zat er nu nog niet op. Er was niemand 100% bezig met de professionalisering van de campusorganisatie. Nu wel.”
Op korte termijn gaat Boon bewoners meer aandacht geven. In de tussentijd denkt hij na over de keuzes die zijn gemaakt en nog gemaakt moeten worden. “Ik was onlangs op de TU in Aken, die heeft ook een sterke automotive-faculteit. De laatste tijd is er € 2 miljard in geïnvesteerd. We moeten onderzoeken waarin we ons onderscheiden. En ja, vrachtwagenfabrikant DAF zit ook nog niet op de campus, die zou ik er maar wat graag bij willen hebben.”
Bekijk voor aanvullend beeldmateriaal het oorspronkelijke artikel in Brabant Magazine. |
Meer informatie over Provincie Noord-Brabant :
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!