De mogelijkheden in de Kaloothaven worden uitgebreid
- 25 jul., 2011
- Logistiek & Vervoer
- Bron: Zeeland Seaports
De werkzaamheden aan de nieuwe kade bij OVET vorderen snel. Op dit moment zijn er al zo'n 80 buispalen geplaatst, en is de aannemer begonnen met het aanbrengen van de damwand.
Deze heiwerkzaamheden zullen naar verwachting nog ca. vier weken in beslag nemen. Dan zitten er in totaal 134 buizen in de grond (gemiddeld lengte zo'n 32 meter per buis), waarmee de lengte van de kade in totaal 400 meter wordt. Daarna wordt er verder geheid vanaf het land, dit om de ankerwand aan te brengen. De ankerwand houdt de kadeconstructie op z'n plaats.
De huidige terminal van Ovet in de Kaloothaven bestaat uit een diepzeekade van ca. 250 meter, een binnenvaartkade met een lengte van ca. 400 meter en een zeekade van 280 meter. De gebruiksmogelijkheden van de binnenvaartkade zijn in verband met de beschikbare diepte beperkt. Dit is reden om deze kade om te bouwen tot een diepzeekade. Met een lengte van 650 meter diepzeekade en 310 meter zeekade is het straks mogelijk om gelijktijdig twee capes en één panamax te behandelen in de Kaloothaven