“De verantwoordelijkheid vinden onze postbezorgers fantastisch”
- 7 okt., 2021
- Zakelijke dienstverlening
Het merendeel van de postbezorgers bij SB Post heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. Operationeel manager Arjan Gorsseling noemt het werk bij uitstek geschikt voor de doelgroep. “Onze werknemers vinden het fantastisch om te doen.”
SB Post startte in 2012 uit een fusie van drie sociale werkvoorzieningen. Op dat moment werkten er 70 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het bedrijf. Dat zijn er inmiddels 120. Gorsseling: “We groeien nog steeds.” De reden dat medewerkers hun werk zo waarderen, zit hem volgens Gorsseling in het repeterende en stabiele karakter. “Eventuele excessen worden weggenomen door een voorman die de mensen aanstuurt. Deze medewerkers gaan voor je door het vuur.”
SB Post is samen met Schotpoort Connect en Connect For You onderdeel van Schotpoort Transport Groep. Het postbedrijf voor de zakelijke markt bezorgt de post op een zo sociaal mogelijke manier. Dat kan een brief zijn of een aangetekend pakket. Ook buitenlandse post kan op één van de depots worden aangeleverd.
Onderdeel van het bedrijf
In de Achterhoek en in de provincie Utrecht rijdt SB Post naar 21 verschillende depots verdeeld over 140 postcodes. Op ieder depot komen de medewerkers een voorman of voorvrouw tegen, aan wie ze dagelijks verslag uitbrengen. Gorsseling merkte al snel dat de medewerkers het ontzettend waarderen dat ze niet langer onderdeel zijn van de sociale werkvoorziening. “Op het moment dat ze bij SB Post komen, horen ze bij een normaal commercieel bedrijf. Met het aantrekken van de donkerblauwe jassen waarop het logo van SB Post prijkt, maken ze meteen onderdeel uit van SP Post. Dit heeft enorm veel impact."
Betrokkenheid
Het merendeel van de medewerkers komt uit de Participatiewet en heeft een leeftijd van 35 tot 40 jaar. Het werk is fysiek pittig, want op een dag wordt zo’n tien tot twintig kilometer op de fiets gereden. Doordat de bezorgers elke dag dezelfde ronde rijden, bouwen ze een band op met de mensen ter plaatse. “Heeft iemand een extra blauwe bak nodig voor de post, dan onthoudt onze bezorger dat en neemt hij of zij het extra hulpmiddel de volgende ronde mee. Wanneer een groot pakket wordt verwacht, wordt dat aan hen doorgegeven. Dat maakt het sturen van een mail of het plegen van een telefoontje overbodig.”
Ziekteverzuim
Op dit moment werkt Gorsseling met 120 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Aan het eind van het jaar hoopt hij dit aantal te hebben verhoogd naar 150 tot 200 mensen. Kijkend naar het personeelsbestand, valt er nog iets op: het ziekteverzuim onder de medewerkers ligt opmerkelijk laag. “Bij een sociale werkvoorziening is een ziekteverzuimpercentage van tien tot vijftien procent heel normaal. Bij ons ligt dat op twee procent.”
Groei
De afgelopen jaren lag de focus van SBPost op het creëren van arbeidsplaatsen in Gelderland. Sinds vorig jaar hebben zij de dienstverlening verder kunnen uitbreiden naar Utrecht. “We vinden het fantastisch dat steeds meer bedrijven de weg naar SBPost weten te vinden, en dat we zo nog meer mensen een kans kunnen geven om deel te nemen aan het reguliere arbeidsproces.”
Auteur: Carline Klijn – van Best
Foto: Arjan Gorsseling
Meer informatie over SBPOST:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!