Een belangrijke regionale wisselwerking tussen onderwijs en bedrijven
- 14 nov., 2019
- Onderwijs & Training
Het Munnikenheide College wil graag midden in de samenleving staan. Dat is van belang om leerlingen zo optimaal mogelijk voor te bereiden op de toekomst en zorgt er meteen voor dat opleidingen werkelijk aansluiten bij de praktijk. Veel direct contact en samenwerking met het bedrijfsleven zijn daarbij onontbeerlijk.
Het Munnikenheide College heeft talentontwikkeling en praktijkgericht leren hoog in het vaandel staan. De ongeveer 1150 leerlingen zijn verdeeld over twee locaties, in Etten-Leur en Rucphen. Voor beide locaties geldt dat volop de verbinding wordt gezocht met de regio. Er werken zo’n 160 mensen bij de school en met name het onderwijzend personeel onderhoudt veel contact met bedrijven en organisaties uit de praktijk. Er zijn zes richtingen: van horeca en zorg tot techniek, en van bouw en logistiek tot economie en ondernemen. Voor alle opleidingen geldt dat die praktijk leidend is.
Op alle niveaus samenwerken
Edwin de Meijer, teamleider basis en kader bovenbouw, en docent mobiliteit & transport Erwin Heuvelmans vertellen hoe ‘hun’ school de verbinding zoekt met overheid en bedrijfsleven, van macro- tot microniveau. Edwin: “Onze directie heeft onder andere een vaste plek in de Industriële Kring Etten-Leur. Hier komen overheid, onderwijs, bedrijfsleven en andere relevante organisaties samen om beleidsmatig te kijken naar strategische samenwerkingen en aanpak. Zelf maak ik deel uit van de werkgroep Werk door Onderwijs, die wat meer naar de praktische invulling van samenwerken kijkt. Ook hier komen de gemeente, bedrijven en onderwijs samen en proberen we concreet te organiseren dat we letterlijk en figuurlijk van en bij elkaar kunnen leren.” Hij geeft als voorbeelden rondleidingen als nadere kennismaking en het van elkaar in beeld krijgen van behoeften en mogelijkheden.
Uitgaan van het nu
‘Contextrijk onderwijs’ is de term die geregeld valt. Daarbij staan de praktijk en actualiteit centraal, leggen de twee collega’s uit. Erwin: “We willen de werkelijkheid zo dicht mogelijk benaderen en ook de nieuwste ontwikkelingen een plaats geven. Kijk, het lukt niet om onze techneuten in wording aan een Tesla te laten sleutelen natuurlijk. Maar dezelfde basistechniek vindt je in een elektrische fiets en dat kan wél. Het is voor leerlingen een veel meer tot de verbeelding sprekende wijze van leren dan wanneer ik alles op een digibord sta uit te leggen.” Teamleider De Meijer vult aan: “En zo zoeken we voor alle opleidingen continu mogelijkheden om in de praktijk te leren. Voor de horecaopleidingen gaan we bijvoorbeeld met leerlingen naar restaurants, waar ze zelf moeten koken en die gerechten aan gasten serveren. Zorgstudenten gaan ook in de praktijk verbanden wisselen en meer van dat soort zaken. We monitoren continu hoe het er op de werkvloer aan toe gaat en passen dat zo veel mogelijk in.”.
Brede verantwoordelijkheid
Soms moeten leerlingen nog ontdekken welke kant ze op willen en kunnen. Ook die kans krijgen ze volop van het Munnikenheide College. Met heel veel verschillende disciplines kennismaken hoort bij de aanpak van deze school. “Alleen al daarom is die wisselwerking met bedrijven en instellingen zo belangrijk”, legt Heuvelmans uit. “Zonder elkaar kom je nergens. Onze taak is te zorgen dat leerlingen met concrete vaardigheden de school verlaten. Daar zijn ze niet alleen zelf bij gebaat, daar hebben ook de maatschappij en werkgevers het meeste aan. Daarom hameren we zo op die wisselwerking met bedrijven. Het is ook voor onszelf, als onderwijzend personeel van belang. We willen continu bijblijven.”
Auteur: Hans-Jorg van Broekhoven
Meer informatie over Munnikenheide College:
Bekijk het complete profiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!