Grote diversiteit aan projecten bij tiende HAS Food Experience

‘Today's Food Challenges’ is het thema van de tiende editie van de HAS Food Experience, die wordt gehouden op 30 januari 2018. In totaal worden er tijdens de HAS Food Experience zo’n 160 projecten gepresenteerd.

Grote diversiteit aan projecten bij tiende HAS Food Experience

Als partner van dit evenement ondersteunt en adviseert OndernemersLift+ studenten die hun project na afloop van het evenement verder willen door ontwikkelen.

Telen zonder daglicht

Tuinbouw en akkerbouw student Ramon Verheggen uit Eindhoven presenteert tijdens de HAS Food Experience zijn project ‘Telen zonder daglicht’. ‘Nederland was vroeger een grote producent van hop. Maar op dit moment zijn er in ons land nog slechts enkele percelen over waarop hop wordt verbouwd’, legt Verheggen uit. ‘Ik wil daarom graag verse hop gaan telen in klimaatkamers zonder daglicht.’ De student ziet diverse voordelen bij het telen zonder daglicht. ‘In een klimaatkamer heb je geen last van weersinvloeden en insecten en hoef je dus ook geen bestrijdingsmiddelen te gebruiken. De planten groeien als het ware op in een paradijs, waardoor je hop van een hoge kwaliteit krijgt. Verder ben je in een klimaatkamer niet afhankelijk van seizoenen, waardoor je het hele jaar door verse hop kunt telen.’ Na het afronden van zijn opleiding wil Verheggen zich graag verder gaan toeleggen op het telen van hop in klimaatkamers. ‘Op dit moment ben ik druk bezig om hiervoor een bedrijfsplan te schrijven. Alleen al in Nederland en België zijn zo’n 900 bierbrouwerijen. Mijn plan is om met zo’n 1.000 vierkante meter te beginnen. Ik verwacht dat er zeker een markt is voor dit product en wil daarom graag in contact komen met brouwerijen die mijn hop straks willen afnemen.’

Vier scenario’s

Het project van Niels Schunselaar, Talash Huijbers, Zhun Chung, Lieselotte Janknegt en Wiep van Summeren is van een hele andere orde. Zij maken een grid met vier scenario’s voor een boerencoöperatie op de Filipijnen, die zich richt de productie van biologische rijst. De HAS-studenten schrijven deze scenario’s in opdracht van Agriterra. Deze organisatie zet zich in voor het professionaliseren van kleinschalige boeren in landen in ontwikkeling. ‘De markt voor biologische rijst staat nog in de kinderschoenen op de Filipijnen. Bovendien is het een eilandengroep met 7.000 kleine eilandjes, is het er heuvelachtig en heb je te maken met weersinvloeden en instabiele politieke omstandigheden’, vertelt Niels Schunselaar, student International Food & Agribusiness. ‘Dat alles maakt het tot een extra uitdaging om hier met een groep studenten een analyse op los te laten en scenario’s voor te bedenken.’ Hij benadrukt dat een grid met verschillende scenario’s voor iedere organisatie toegevoegde waarde kan bieden. ‘Wanneer een bedrijf is voorbereid op een transitie, kan het snel op inspelen op veranderingen in de markt. Oliemaatschappijen hebben bijvoorbeeld ook scenario’s klaarliggen, voor wat ze gaan doen als de olieprijs sterk gaat dalen of stijgen. Op die manier begin je altijd al met een 1-0 voorsprong op je concurrenten aan de wedstrijd.’

Dialoog aangaan

Programma manager Mary van Hoek-Hendriks is enthousiast over de grote diversiteit aan concepten en projecten, die tijdens de HAS Food Experience worden gepresenteerd. ‘Op HAS Hogeschool gebeurt veel meer dan alleen het bedenken en ontwerpen van nieuwe producten en nieuwe verpakkingen. We willen als hogeschool de dialoog aangaan met partijen die actief zijn in de foodsector. Alleen op die manier kunnen veranderingen in gang worden gezet.’

Meer informatie over OndernemersLift+:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!