HAN investeert miljoenen in onderwijs voor werkenden
- 26 jan., 2016
- Onderwijs & Training
- Bron: Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) ontvangt 2 miljoen subsidie van het ministerie van OCW. De subsidieaanvraag voor de deelname aan de experimenten flexibilisering voor deeltijdonderwijs is als zeer goed beoordeeld.
Het is een mooi voorbeeld van de tripartiete samenwerking tussen werkveld, medewerkers en studenten. Door deze krachtige verbinding zorgen we ervoor dat studenten als professional én als mens blijvend zijn toegerust op hun rol in de veranderende wereld.
Als landelijke koploper op het dossier deeltijd had de HAN twee ambitieuze aanvragen ingediend; één voor experimenten flexibilisering voor alle 60 deeltijdopleidingen en één voor experimenten vraagfinanciering. De boodschap van de aanvraag was helder: ‘De HAN investeert al jaren fors in onderwijs voor werkenden en wil graag deelnemen aan de experimenten om die ontwikkeling door te zetten.’ De totale omvang van de aanvraag is €9,5 miljoen, inclusief €7,5 miljoen eigen bijdrage. De looptijd is tot en met 2020.
Investeren in deeltijdonderwijs
Er is de afgelopen jaren door de HAN fors geïnvesteerd in het revitaliseren van het aanbod aan deeltijdopleidingen. De HAN richt zich daarbij vooral op studenten die zichzelf echt het doel hebben gesteld een diploma te behalen. En met succes; steeds meer studenten weten de weg te vinden naar de HAN, bij sommige opleidingen is de toename meer dan 30%. Ook de tevredenheid van onze studenten neemt flink toe. Er is duidelijk meer belangstelling tijdens onze Open Avonden en werkgevers zijn zeer enthousiast. Veel collega-hogescholen komen bij de HAN kennis en inspiratie opdoen. Toch kan en moet het nóg beter, maar dat is erg lastig in de huidige wet- en regelgeving. Daarom zijn door het ministerie van OCW experimenten uitgeschreven op het terrein van de bekostiging én op het terrein van flexibilisering en het bieden van meer maatwerk.
Experimenten flexibilisering - samenwerking werkveld-medewerker-student centraal
Het uiteindelijke doel is het aanbieden van flexibel onderwijs bij alle 60 deeltijdopleidingen van de HAN. Met behulp van de experimenten kunnen we beter inspelen op de achtergronden en behoeftes van studenten en werkgevers. Ook is het gemakkelijker om vrijstellingen te verlenen voor de onderdelen die studenten al onder de knie hebben. Het resultaat: kortere, flexibele programma’s die sneller leiden tot een diploma. Het onderwijs wordt daarbij vormgegeven in modules van een half jaar, met daarin extra aandacht voor online leren en het leren op de werkplek. Ook de manier waarop de samenwerking met het werkveld vorm krijgt komt steeds terug: zo heeft de HAN convenanten gesloten met brancheorganisaties over opleidingsvragen en worden regionale werkgevers zeer intensief betrokken bij het revitaliseren van het onderwijs voor werkenden.
Ten slotte zijn de interne organisatie en bedrijfsvoering apart beschreven: er is gekozen voor een integrale aanpak waarin de student centraal staat.
Experimenten Vraagfinanciering
Op beperktere schaal vinden experimenten plaats waarbij niet de instelling bekostigd wordt, maar juist de student; een vorm van vraagfinanciering. De student krijgt een voucher voor een half jaar studeren en kan deze bij een erkende hogeschool besteden. Dat kan dus ook een private hogeschool zijn. De HAN participeert ook in dit experiment. Samen met brancheorganisaties en werkgevers wordt ook in dit experiment vooral gekeken naar de al dan niet toenemende belangstelling van studenten en werkgevers. In dit experiment is het eveneens de bedoeling dat steeds meer studenten een diploma behalen.
Binnen dit experiment zal de opleiding Elektrotechniek van de HAN, alleen in deeltijd, in losse modules worden aangeboden. Tevens kan de HAN voor deze deeltijdopleiding in heel Nederland onderwijs verzorgen zoals bijvoorbeeld op de werkplek van de deeltijdstudent.
Meer informatie over HAN University of Applied Sciences:
Bekijk het complete profiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!