Hoezo Techniek? De TOPweek geeft antwoord
- 25 okt., 2013
- Onderwijs & Training
- Bron: Markiezaat College
Het techniekpromotieprogramma voor onderwijs van o.a. het Markiezaat College is inmiddels uitgegroeid uit tot de grootste in regio West-Brabant.
Van 28 oktober t/m 1 november a.s. zullen meer dan 1200 leerlingen uit het 2e leerjaar VMBO en Mavo, afkomstig van 15 scholen uit de regio, actief kennis maken met Techniek. Het gebeurt allemaal aan de Nobellaan, de Techniekboulevard in Bergen op Zoom. Het doel: jongeren op vroege leeftijd laten ervaren hoe leuk, gevarieerd en hoognodig techniek is. Als ze dat ook nog kan helpen bij het kiezen van een vervolgopleiding is dat mooi meegenomen!
De week sluit perfect aan bij het in mei 2013 door overheid, onderwijs en bedrijfsleven gesloten Techniekpact. Het belang van de TOPweek wordt volledig ondersteund door de gemeenten Bergen op Zoom, Roosendaal, Halderberge, Steenbergen en Woensdrecht. Een aantal wethouders zal dan ook aanwezig zijn en een openingswoord doen.
Populair bij de scholen
De lijst met scholen die meedoen groeit razendsnel. Bij deze 4e editie van de TOPweek komen de leerlingen van 15 scholen uit de hele regio. Het aanbod workshops is er dan ook naar. De organisatie streeft naar een zo gevarieerd mogelijk palet van sectoren dat elk jaar wordt aangevuld met actuele onderwerpen. Dit jaar zijn de workshops Vliegtuigtechniek en Maintenance nieuw in het programma.
Techniek als prioriteit
Om de toekomst van Techniek - en dus die van onze samenleving - te garanderen zijn er gelukkig steeds meer en juist ook door de overheid gesteunde projecten binnen het onderwijsaanbod op alle niveaus. De TOPweek behoort tot programmalijn 1 van Toptechniek in Bedrijf, het stimulerings-programma van Platform Beta Techniek. Tevens sluit de week naadloos aan bij het in mei 2013 gesloten Techniekpact van overheid, onderwijs en bedrijfsleven om de instroom van voldoende technische vakmensen voor de toekomst te waarborgen.
Eigen aanpak
De TOPweek plaatst zichzelf daarin met een geheel eigen aanpak en dat vormt de basis van het succes. Leerlingen kiezen zelf hun workshops en daarin komt alles aan bod, van ontwerpen tot uitvoeren. Tijdens de organisatie van de 4e editie is gebleken dat niet alleen de populariteit enorm groeit bij de scholen, maar dat ook het niveau van de leerlingen (met een verheugend aantal van ruim 50% meisjes) hoog is: 70% volgt een mavo of theoretische leerweg. Het bezorgt de TOPweek een steeds grotere naamsbekendheid tot ver buiten onze regio.
Meer informatie over Curio techniek en technologie :
Bekijk het complete profiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!