Hospitality kun én wil je niet automatiseren

  • Onderwijs & Training

Het gaat goed met de economie. Steeds meer mensen hebben een baan. Werkzoekenden kunnen bewustere keuzes maken uit het ruime aanbod van vacatures. Vooral de horeca is een vak waar je bewust voor kiest. Werken in de weekenden en ’s avonds, veel lopen en staan, is niet iets wat je zomaar doet.

Hospitality kun én wil je niet automatiseren
Doordat er minder werkzoekenden zijn, merkt Sandton Hotels in Eindhoven wel dat het moeilijker wordt om goed personeel te vinden. Zij zoeken daarom bewust de samenwerking op met onderwijsinstellingen.

Aantal reacties op vacatures loopt terug

“Waar we vroeger nog 50 reacties kregen op een functie in de bediening, zijn het er nu misschien maar 10. Maar dat zijn wél mensen die bewust kiezen voor het vak, dus de kwantiteit neemt af maar de kwaliteit toe”, vertelt hotel manager Bram Bijnen. Afhankelijk van de functie en het niveau van de vacature is het aantrekken van een nieuwe medewerker soms best lastig. “Een goede kok vinden was al moeilijk, maar het wordt nog lastiger nu steeds meer koks kiezen voor een zzp constructie en zich verhuren aan meerdere hotels of restaurants. Ze willen niet meer voor één vaste werkgever werken en willen er financieel meer aan overhouden.”

Stagiaires kun je opleiden en in dienst nemen

Sinds twee jaar heeft de hotelketen een recruitment afdeling op het hoofdkantoor. Als er weinig reacties komen op een vacature, dan gaan zij actief op zoek naar personeel voor o.a. bediening, bar, restaurant, receptie of housekeeping. Ze zorgen voor extra exposure en werven via LinkedIn. Zij zoeken ook de samenwerking met (hotel)scholen in de regio, zoals De Rooi Pannen, ROC’s en Summa College. Bijnen: “Op dit moment werken er twee stagiaires bij de receptie, één op de afdeling reserveringen en één als duty manager. Ze lopen gemiddeld 20 weken stage. In deze periode kunnen we ze veel leren. We leiden ze op als volwaardig medewerker. Ze draaien volledige diensten mee en krijgen ook de verantwoordelijkheid over hun dienst. We laten ze ook bijspringen op andere afdelingen, zodat ze op meerdere functies ervaring opdoen. Dat kan omdat we een klein team hebben.” Er werken 20 personen in het hotel in Eindhoven. “Er zijn al veel stagiaires blijven hangen. Een win-win situatie want wij weten wat we in dienst nemen en zij weten in wat voor team ze terecht komen. We zijn dan ook trots op ons team waarvan enkele al 10 tot 20 jaar bij ons werken.”
 
Hotelbar

Voor hospitality en gastvrijheid heb je altijd mensen nodig

In veel bedrijfstakken worden banen overgenomen door computersystemen. Dat zie je in de hospitality sector veel minder, maar het gebeurt wel. Zo wordt de functie van revenue manager, die de prijsstrategie van hotelkamers bepaalt, geautomatiseerd. Inchecken kun je aan een terminal doen. En het fysiek zware werk van house keeping zal in de toekomst wellicht overgenomen worden door robot stofzuigers. Alhoewel Bijnen daar nog niets in ziet: “Zo’n stofzuiger zuigt ook sieraden op die een gast op de grond heeft laten vallen. Dan zijn wij verantwoordelijk.” Ook het automatiseren van hospitality ziet Bijnen niet gebeuren. “Wij hechten veel waarde aan persoonlijk contact met de gasten. We gebruiken technologie wel als hulpmiddel. Zo heeft house keeping een app waarmee ze direct een melding kunnen maken bij de technische dienst. Waar ze in het verleden naar de receptie moesten bellen, die de melding in het logboek schreef en de technische dienst telefonisch of mondeling op de hoogte stelde. Techniek helpt ons, maar zal onze medewerkers niet vervangen”, aldus Bijnen.
 
Auteur: Olga Heeren

Meer informatie over SANDTON EINDHOVEN CENTRE:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!