In verbruik van energie probeert Jonker & Schut zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn
- 14 mrt., 2019
- Logistiek & Vervoer
In 2018 liet logistiek specialist Jonker & Schut tweeduizend zonnepanelen op het dak van één van de warehouses leggen. Daar worden dit jaar nog eens veertienhonderd panelen aan toegevoegd, op een ander warehouse. Directeur Jan Schut houdt de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid voor de opslag- en transportwereld nauwlettend in de gaten en laat dat ook zien in het bedrijf.
Schut trad dit jaar toe tot de directie, na al bijna drie jaar bij de logistiek specialist in Barneveld te hebben gewerkt. In het energieverbruik probeert de nieuwe directeur het bedrijf zoveel mogelijk zelfvoorzienend te laten zijn. De behoefte aan energie is echter langer dan de piek waarop de energie kan worden opgewekt. “Wat we niet gebruiken, leveren we terug aan het energienet. We verbruiken 2,5 miljoen kilowatt en wekken zo’n 950.000 kilowatt op.” Het bedrijf ziet zichzelf aan het begin staan van een transitie. “De techniek ontwikkelt zich steeds verder. Opslag in de vorm van bijvoorbeeld waterstof biedt de mogelijkheid om de opgewekte energie over langere periode uit te smeren. Op die manier tackle je de problematiek.”
Recyclen
Nieuwe vrachtwagens die aan het wagenpark worden toegevoegd, beschikken over een Euro 6 motor, de hoogste norm. Al sinds 2011 wassen de medewerkers van Jonker & Schut alle eenheden in de eigen wasstraat. Dat gebeurt met gerecycled water. “De 70 eenheden zijn te samen met onze trekkers de visitekaartjes en moeten er te allen tijde netjes uitzien. Van het water dat we hiervoor gebruiken, bestaat slechts vijftien procent uit leidingwater.”
Schut volgt ook ontwikkelingen rond elektrisch rijden op de voet. “Elektrische vrachtwagens zien we nu vooral in steden rondrijden. De kilometers die deze wagens maken, staan in schril contrast met die van ons. Per dag leggen we gemiddeld tot wel achthonderd kilometer per auto door voornamelijk de Benelux, Duitsland en Frankrijk af. De actieradius van elektrische voertuigen is hiervoor onvoldoende. Bovendien is de infrastructuur van snelwegen is nog niet ingericht op laden aan de kant van de snelweg.”
Schut vindt het noodzakelijk dat de overheid de transitie naar duurzamer transport faciliteert met stimulerende maatregelen. ‘’Er zijn reeds plannen om het rekening rijden in te voeren. Prima om het gebruik van vrachtwagens te belasten, mits de opbrengst dan ook ten goede komt aan de verduurzaming van de sector en de infrastructuur.’’
Toevoegen van lading
In het samenstellen van ritten voegt het bedrijf deelladingen samen of wordt samengewerkt met collega transporteurs. “Op het moment dat we naar Frankrijk rijden met een 13,6 meter trailer en er is slechts 10 meter gevuld, kijken we altijd of we daar een deellading bij kunnen krijgen.” Jonker & Schut maakt daarbij gebruiken van een vaste database aan bedrijven. “De aard van de goederen moet in het ritje passen, kijkend naar het levensmiddelentransport vanuit ons eigen warehouse.” Zuivel vormt nog altijd de hoofdmoot in de transport- en opslagcapaciteit van het bedrijf, daarnaast worden bio-producten en nonfood in ontvangst genomen. Andere producten die worden meegenomen zijn bijvoorbeeld bouwmaterialen, machines en onderdelen daarvan.
Grafische weergave van puzzel
Het transport management systeem waar Jonker & Schut mee werkt, wordt in de toekomst uitgebreid met een tool die het nog eenvoudiger maakt gecombineerde ritten te plannen. Dat gebeurt op grafische wijze, waarbij het systeem precies laat zien van hoeveel belading sprake is. “Dat maakt het voor een planner nog inzichtelijker wat op de route van A naar B gedurende een tussenliggende periode beschikbaar is. Grafisch krijg je als planner precies te zien hoe jouw logistieke puzzel vorm krijgt.”
Auteur: Carline Klijn – van Best
Meer informatie over JONKER EN SCHUT B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel