Kees Klomp over betekenisvol en duurzaam ondernemen
- 3 nov., 2016
- Zakelijke dienstverlening
- Bron: Switch
Kees Klomp, bekend van het VPRO programma Tegenlicht: 'Rendement van geluk', legt aan de hand van zijn recent verschenen boek uit, wat betekenisvol ondernemen betekent.
De twee Zeeuwse ondernemers, Rinke van Remortel, uitvinder van De Dopper en Middelburgse ondernemer Peter Gruys, eigenaar De Rode Pilaren, presenteren hun ervaring met duurzaam ondernemen. Vele ondernemers doen het al, ondernemen met respect voor mens en milieu. Kees Klomp schreef het boek Betekenisvol ondernemen, Het gat in de maatschappij, waar hij nog een stapje verder gaat. Ondernemen waar ook de wereld een klein beetje beter van wordt. Hoe belangrijk is dat en hoe doe je dat?
Ethische kwaliteit
De drie auteurs, Kees Klomp, Stefan Wobben en copywriter Jesse Kleijer, schetsen zeven nieuwe markten voor ondernemers. In het zogenoemde purpose segment staat de ethische kwaliteit van producten en diensten centraal, iets wat vooral de grote groep millennials belangrijk vindt. Ook zijn deze consumenten bereid daar extra voor te betalen. Organisaties die dit purpose segment bedienen hanteren C Commerce, waarbij de C staat voor constructief. Commerce geeft aan dat bedrijven commercieel blijven werken, alleen komt winst pas op de derde plaats, na de sociale en ecologische bijdrage.
Betekenisvolle organisatie
Deel twee van het boek gaat over het oprichten van, of transformeren naar, de betekenisvolle organisatie. Dit deel is in feite een beknopte handleiding ‘Hoe start ik een betekenisvol bedrijf’. Een canvas voor het bedrijfsmodel biedt structuur en overzicht. Nieuwsgierig geworden? Kijk alvast eens naar Kees Klomp in Tegenlicht van 3 april: Het rendement van Geluk.
Deze activiteit is een samenwerking van Boekhandel De Drvkkerij en Stichting Switch. Switch is uitvoerder van het programma MVO Loont.
Meer informatie over Switch:
Bekijk het complete instantieprofiel