Klanten van JTS Logistics krijgen nooit een ‘Nee’ te horen
- 14 mrt., 2019
- Logistiek & Vervoer
Wil je in de logistieke sector een veelbelovende toekomst tegemoet gaan, lever dan kwaliteit. Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar JTS Logistics uit Roosendaal gelooft dat dit uitgangspunt het bedrijf groot heeft gemaakt. “We zijn hier continu aan het professionaliseren.”
Een uitstekende online vindbaarheid van een bedrijf werkt in je voordeel. Toch merkt JTS dat naast die vindbaarheid de mond-tot-mondreclame het meest oplevert. Bedrijfsleider Stefan Nelen: “Er is sprake van behoorlijke concurrentie. De markt is uitgeknepen wat tarieven betreft. Wie net dat extra stapje zet en een goede kwaliteit van service en bedrijfswagens levert, overleeft.” We blijven professionaliseren door het wagenpark er representatief uit te laten zien en telkens te verbeteren.”
Op cursus
Aan de ontwikkeling van chauffeurs wordt volop aandacht besteed. “Dat is goed voor hen en ook voor de betrokkenheid bij het bedrijf.” Tijdens een cursus leren de chauffeurs zuiniger rijden, of krijgen ze les in klantvriendelijkheid. “De chauffeurs spreken veel van onze klanten. Regelmatig komen ze bij mensen thuis over de vloer, tijdens het leveren van een bestelling.”
Doorstromen
Nelen voelt zich als bedrijfsleider uitstekend thuis bij de logistiek dienstverlener die naast transport en consumentenbezorging ook spoedzendingen op zich neemt. In 2009 startte hij vanuit een combinatiefunctie als chauffeur en planner. Na een tijd fulltime als planner te hebben gewerkt, mocht hij zich in 2015 bedrijfsleider noemen. “Doordat ik vanaf de werkvloer ben doorgestroomd naar een leidinggevende rol, weet ik hoe het eraan toegaat op iedere afdeling.” Nelen werkt nu samen met klanten waar hij voorheen ritten voor verzorgde. “In het aansturen van planners en chauffeurs helpt het wanneer je over dezelfde bagage beschikt.”
Veelzijdig
Door klanten nooit een ‘nee’ te verkopen, heeft het bedrijf een breed relatiebestand weten op te bouwen in verschillende branches. Zo kwam er eind vorig jaar een telefoontje uit Oosterhout, van een in marketing gespecialiseerd bedrijf. “Zij organiseerden een congres op een buitenlocatie en waren op het idee gekomen alle deelnemers laarzen op te sturen. Aan ons de vraag of we voorafgaand aan het congres de laarzen in de juiste maat bij de mensen thuis wilde afleveren.” Een logistieke puzzel, die resulteerde in ritten door heel Nederland. “Sommige aanvragen wijken inderdaad af van wat je gewend bent.”
Branches
Een groot deel van de standaard ritten begeeft zich naar bouwmarkten, waar goederen worden afgeleverd en geïnstalleerd. Voor verschillende kledingwinkels neemt JTS de bevoorrading op zich. Tegelijkertijd blijft het bedrijf inspelen op de vraag naar spoedritten, waarvoor altijd een chauffeur beschikbaar is direct naar de andere kant van het land te rijden. “Vaste werkzaamheden voeren we met name uit in Brabant en Zeeland. Aanvragen voor spoedritten, brengen onze chauffeurs door heel Europa.”
Vernieuwen
Het inplannen van de chauffeur gebeurt via een transport management systeem (TMS). Het systeem helpt het bedrijf processen steeds verder te automatiseren. “We zijn er efficiënter door gaan werken.” Sinds dit jaar hebben de chauffeurs een app op hun telefoon die is gekoppeld aan het TMS. Na het afleveren van goederen, tekent de klant direct voor de vracht. Dat werkt ook in het voordeel van de klant, want die ziet wie de bestelling in ontvangst heeft genomen en ontvangt een bewijs van aflevering. Uitgeprinte rittenlijsten behoren daarmee tot de verleden tijd. Dat betekent dat ook planners van JTS aan het einde van de dag niet langer formulieren hoeven in te scannen en te documenteren. “Onze chauffeur maakt een foto en de verwerking komt automatisch op de goede plek in het systeem te staan.”
In de loop van dit jaar gaat JTS steeds meer over op het gebruik van de app. Zo werkt het bedrijf naar papierloos transport toe. “Je merkt dat met name de jongere werknemers die net van school komen, deze manier van werken kunnen waarderen. Andere werknemers gaan het gemak ervan steeds meer omarmen.”
Auteur: Carline Klijn - van Best
Meer informatie over JTS LOGISTICS B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel