Koninklijke Saan investeert in opleidingen om dienstverlening te verbeteren
- 24 mei, 2012
- Onderwijs & Training
- Bron: Koninklijke Saan
Koninklijke Saan bestaat dit jaar 115 jaar. Een bijzondere mijlpaal. Maar hoewel het bedrijf inmiddels een van de oudste spelers in de markt is, is dit geen reden om stil te zitten. Integendeel, Saan wil juist vernieuwen om de kwaliteit van haar dienstverlening verder te verbeteren.
Om dat te realiseren, gaat Saan in 2012 investeren in nieuw materieel en automatiseringssystemen, maar vooral in opleidingen van haar medewerkers. Directeur Sandra Smits legt uit waarom Saan fors investeert in opleidingen. ‘Juist in deze economisch zware tijden is het van groot belang dat wij klantgericht werken, en ons onderscheiden van andere partijen in de markt. Onze medewerkers spelen daarin de grootste rol: zij zijn het die iedere dag onze beloften waar moeten maken. Zoals wij al jaren zeggen: zij zijn de Opmerkelijke mensen die Saan Totaal maken. Daarom investeren wij in onze mensen.’
Het opleidingsplan
Onlangs heeft Saan het nieuwe opleidingsplan gepresenteerd aan de medewerkers. Hiermee krijgen alle medewerkers binnen Saan die nog geen erkend diploma op MBO2-niveau hebben, de mogelijkheid om dit te behalen. Dit opleidingsplan is opgesteld in samenwerking met NCVB Bedrijfsopleidingen, die de maatwerkopleidingen voor Saan gaat verzorgen. Ook het eigen Saan Opleidingscentrum in Almere zal hierin een belangrijke rol gaan spelen.
De opleidingen
Onderstaand de opleidingen die Saan medewerkers op MBO-niveau kunnen gaan volgen:
• Chauffeur beroepsgoederenvervoer niveau 2 (dit is in combinatie met de bijscholing Code 95)
• Logistiek medewerker niveau 2 (voor iedereen operationeel zonder groot rijbewijs)
• Administratief medewerker niveau 2 – 4
• Commercieel medewerker binnen- en buitendienst niveau 3
• Planner niveau 3
• Communicatie en klantgerichtheid
In alle opleidingen komen vakgerichte onderwerpen en talenkennis aan bod, maar ook vakken als maatschappijleer, rekenvaardigheid en natuurlijk klantgerichtheid.
Pilotgroep gestart
De eerste week van mei is er een pilotgroep van dertien medewerkers gestart voor de opleiding Chauffeur Beroepsgoederenvervoer. Kraanmachinist Cor van Dongen vertelt waarom hij in aan deze pilotgroep deelneemt. ‘Ik heb er nog geen 5 minuten over nagedacht om ja te zeggen, toen ik gevraagd werd voor dit testgroepje. Ik wil graag investeren in mijzelf en word graag uitgedaagd, ook in mijn werk. Ik werk nu al 15 jaar bij Saan en word door een opleiding alleen maar waardevoller voor het bedrijf en breng daarmee de kwaliteit van Saan ook nog omhoog.’ Ook de andere leden van de pilotgroep reageren bijzonder enthousiast, al vinden sommige cursisten het ook best pittig. Mede door hun enthousiasme stromen de aanmeldingen voor deze en andere opleidingen inmiddels binnen en kunnen op zeer korte termijn alweer twee nieuwe klassen starten met hun opleiding.
Opleidingen voor alle medewerkers
Sandra Smits: ‘Het mooie aan dit opleidingsplan is, dat het geldt voor alle mensen bij Saan. Ook medewerkers die al een MBO-diploma of hoger hebben, kunnen aan de speciale communicatie- en klantgerichtheidopleiding die voor alle medewerkers ontwikkeld is, deelnemen. Wij hebben daarom iedereen van harte uitgenodigd om mee te doen en weer in zichzelf te investeren. Zo brengen we alle medewerkers, en daarmee de kwaliteit van onze dienstverlening naar een hoger plan. Op deze manier kan Saan de uitdagingen voor de komende jaren aan en een opmerkelijk toonaangevend, innovatief, maar vooral een echt klantgericht bedrijf zijn.’
Meer informatie over SAAN B.V., KONINKLIJKE:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!