Leerlingen en klankbordgroep De Rooi Pannen in gesprek over toekomst horeca

  • Onderwijs & Training
  • Bron: Rooi Pannen

Het binden en boeien van horecapersoneel. Dat was 6 juni de rode draad in Hotel Nassau in Breda, waar zowel horecaleerlingen van De Rooi Pannen als horecaondernemers uit de klankbordgroep hun visie gaven op het tekort aan personeel in de horecabranche.

Leerlingen en klankbordgroep De Rooi Pannen in gesprek over toekomst horeca

Bernadette van de Laak, directeur mbo Horeca van De Rooi Pannen Breda en tevens één van de initiatiefnemers: “Ik vond het een verrassend positief gesprek waarin boodschappen naar voren zijn gekomen die de moeite waard zijn om uit te dragen.”

Vinger op de zere plek

Het is moeilijk de vinger op de zere plek te leggen als het gaat om het personeelstekort in de horeca. Woensdag 6 juni werd hierover gediscussieerd door leerlingen, ondernemers en onderwijsmensen. Het slechte imago (‘hard werken voor weinig geld’) kan de oorzaak zijn, maar ook de generatiekloof tussen ondernemers en jong personeel is een mogelijke factor.

Verschillende opvattingen

“Een ondernemer vindt het normaal om iedere dag te werken. Voor de huidige generatie van werknemers is vrije tijd belangrijk”, aldus één van de ondernemers. Een andere ondernemer reageert dat jongeren van nu willen weten waar ze aan toe zijn en dat inroostering ruim van tevoren daarom gewenst is. Of ligt de verantwoordelijkheid bij de horecascholen? Moeten zij de horeca aantrekkelijker maken? Verschillende opvattingen kwamen ter sprake.

Prikkelende stellingen

In de prachtige kapel van Hotel Nassau heette Van de Laak de gasten welkom en leidde Bea Scholtens vervolgens de discussie. Zij warmde de groep op met een aantal prikkelende stellingen, zoals: ‘de horeca heeft het personeelstekort aan zichzelf te danken’ en ‘als je niet goed voor je personeel zorgt, kan het personeel ook niet goed voor je gasten zorgen’. Vervolgens werd in verschillende opstellingen gediscussieerd over het personeelsbeleid in de horeca.

Creatieve oplossingen

Scholtens: “Het waren mooie gesprekken met als conclusie dat de beleving van horecaondernemers en leerlingen helemaal niet zo ver uit elkaar lopen. En dat in goed overleg creatieve oplossingen bedacht kunnen worden voor de dillema’s die er zijn.”

Ook Bob Dekkers, directeur mbo Horeca van De Rooi Pannen Eindhoven, zag overeenkomsten tussen beide groepen. “Wat mij opviel waren de passie en bevlogenheid voor het vak bij zowel de leerlingen als ondernemers, waardoor beiden ook echt in oplossingen willen denken.” Hanneke Majoor, directeur mbo Horeca van De Rooi Pannen Tilburg, sloot zich daarbij aan: “Ze willen met elkaar in gesprek gaan, naar elkaar luisteren en meedenken over bijv. de werktijden en daar ook creatief mee omgaan.”

Vervolg op bijeenkomst

Dat deze bijeenkomst een vervolg krijgt, is zeer waarschijnlijk. “Er zijn nog veel meer thema’s te bespreken”, besluit Van de Laak, “dus het gesprek gaande houden in deze setting lijkt mij heel zinvol.”

Meer informatie over De Rooi Pannen :

Bekijk het complete profiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!