Medewerkers Sars Verhuizingen brainstormen mee over indeling nieuw bedrijfspand
- 22 okt., 2018
- Industrie
Afgelopen zomer bleef het bij Sars Verhuizingen en Verpakkingen B.V. niet bij het inpakken en vervoeren van goederen voor klanten. Deze keer waren het ook haar eigen producten die in- en uitgepakt moesten worden.
Eigenaar Michel Sars bracht het advies dat hij altijd aan klanten geeft nu voor zijn eigen bedrijf in de praktijk: “Maak een plan waarin je duidelijk vermeldt naar welke situatie je toe wilt.”
Een efficiëntere indeling van de ruimte
Het bedrijf verhuisde naar een naastgelegen pand, aan de Graaf van Solmsweg in Den Bosch. Behoefte aan extra ruimte was de aanleiding voor de verhuizing. Sars greep de gelegenheid ook aan om medewerkers mee te laten denken over een efficiëntere indeling van de ruimte. De verhuizing zag eigenaar Sars als een kans die niet ieder jaar voorbij komt. “Die wilden we ten volle benutten.”
Direct effect op de werkvloer
Medewerkers hun ideeën laten uitspreken leverde Sars Verhuizingen een direct voordeel op. Voor het bedrijf, maar ook voor de medewerkers zelf. “Deze betrokkenheid werkt ook door in de sfeer op de werkvloer. Medio augustus waren we al operationeel en de medewerkers zijn blij met de frisse start.” Niet alleen de medewerkers laten hun enthousiasme blijken, ook klanten geven aan met de extra ruimte nog meer aan het bedrijf uit te kunnen besteden. “We merken echt dat de verhuizing direct effect heeft gehad, op alle betrokkenen. Moesten we voorheen nog wel eens opslagvraag afhouden, nu kunnen we dat makkelijk aan.”
Sars Verhuizingen: een regionaal bedrijf
Sars kwam op het idee van verhuizen naar het naastgelegen pand tijdens gesprekken met de buurman. Ook hij had behoefte aan uitbreiding. In tegenstelling tot Sars Verhuizingen was deze buurman niet aan de regio gebonden. “Sars Verhuizingen is inderdaad redelijk honkvast, we bedienen met name veel klanten uit de regio.”
Een nieuwe indeling
Het bedrijf, dat haar klanten ondersteunt bij verhuizingen maar ook helpt met de opslag en het transport van inboedels en machines, kon goederen tijdens de verhuizing direct het nieuwe pand inladen. “Dankzij de verhuizing hebben we gezamenlijk voor een andere indeling kunnen kiezen, een indeling die alle medewerkers helpt het werk nog beter te organiseren. Vanwege ruimtegebrek was regelmatig sprake van te veel handelingen met verschillende onderdelen. Wanneer er weinig ruimte overbleef, moesten eerst andere producten worden verplaatst voordat we bij het gewenste product waren. Daarmee loop je kans op schade en natuurlijk is op zo’n moment sprake van tijdsverlies.”
Medewerkers delen hun ervaringen
Hoe die nieuwe indeling er precies uit moest komen te zien, werd gezamenlijk besproken. “We zagen dit als een unieke kans waar we alle medewerkers bij wilden betrekken. De medewerkers kenden het naastgelegen pand en werden gevraagd mee te brainstormen. “We wilden weten hoe hun ideeën eruit zagen en waar we volgens hen rekening mee moesten houden. Door praktische aspecten te bespreken, kwamen we tot verfrissende inzichten.” Volgens Sars waren de medewerkers bij uitstek degenen die hierover gehoord moesten worden. “Zij werken immers dagelijks in de loods. Het is veel logischer om hen te horen dan alleen te kiezen voor ideeën die op kantoor zijn bedacht. Zo kwamen we bijvoorbeeld ook tot een andere indeling van de zaagafdeling."
Het geheim van een goed georganiseerdere verhuizing
De Bossche bedrijfseigenaar benadrukt het nog eens: Maak een plan waarin duidelijk staat hoe je het project gaat aanvliegen. “Het is heel belangrijk om daarbij vast te stellen wat je nu echt wilt. Zo bespoedig je het proces.” Dat bedrijven er daarbij goed aan doen medewerkers op de werkvloer een stem te geven, staat voor hem vast.
Auteur: Carline Klijn – van Best
Meer informatie over SARS VERHUIZINGEN EN VERPAKKINGEN B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!