Nieuw boek uit van Syntens-reeks 'Visie op innovatie'
- 25 feb., 2013
- Innovatie & MVO
- Bron: Syntens
Syntens-adviseur en moeder Caroline Rijnbeek presenteert eerste boek "Klein is het nieuwe groot".
In haar werk komt de Arnhemse Caroline Rijnbeek bij veel bedrijven over de vloer. Ze laat groepen ondernemers zien hoe zij het beste uit hun werknemers kunnen halen. Dat vraagt om discipline en geduld, maar wordt makkelijker als mensen elkaar aanmoedigen om vol te houden. Caroline neemt haar werk mee naar huis, want daar wacht een gezin met opgroeiende kinderen. In haar eerste boek ‘Klein is het nieuwe Groot’ schrijft ze over groepsbelangen, de menselijke maat en ontwikkeling van talenten. Dit boek, vol voorbeelden uit haar adviespraktijk en eigen, eerlijke bespiegelingen, wordt op Internationale Vrouwendag, 8 maart, gepresenteerd in Het Nut in Beesd.
Of het nu een bedrijf, een sportteam of een gezin is, het blijft zoeken om iedereen de ruimte te geven, maar ook om de groepsbelangen en –behoeften te dienen. Vooral als de één meer ruimte nodig heeft dan de ander en als de belangen van de één meer afwijken dan die van de ander. Volgens Caroline is het een kwestie van intuïtie en overleg.
Aanhoren wat de argumenten en belangen zijn en daaruit samen een keuze maken. In haar boek geeft ze handvatten om dit proces binnen het bedrijf en binnen het eigen leven aan te gaan.
Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg
Caroline gelooft er heilig in dat we sneller en leuker kunnen werken aan een betere en mooie wereld en dito economie door te leren elkaar complimenten te geven, elkaar aan te moedigen door te gaan met zaken die we goed kunnen en door successen te vieren. En daar zijn we nu net niet goed in, vindt ze. Daarentegen zijn we wel experts geworden in het zien van de fouten en missers die we maken.
Kijkend naar de nieuwe generatie kinderen, blijkt dat één op de zes inmiddels een label heeft gekregen: dyslexie, dyscalculie, ADHD en autisme. De focus ligt op wat ze niet goed kunnen. Al deze kinderen krijgen het signaal: je bent niet goed genoeg. Worden het hiermee verantwoordelijke en zelfstandige medemensen? Haar eigen kind kreeg ook zo’n label. Caroline leerde hoe belangrijk het is vooral te kijken naar wat haar dochter wel goed kan. En elke stap, hoe klein ook, wordt groots gevierd. Bijvoorbeeld toen ze na vijf jaar zwemles haar diploma A haalde.
Maatschappelijke belangen dienen het doel
Caroline zit jaren in het adviesvak. Al sinds 1996 werkt ze voor Syntens Innovatiecentrum. Ze is gelukkig maar weinig ondernemers tegengekomen die het puur voor het geld doen, zo geeft ze in haar boek aan. Ze hebben liefde voor hun vak of product en zijn trots op wat ze presteren. Natuurlijk is het maken van winst noodzakelijk om te kunnen groeien en te blijven bestaan, maar niet belangrijker dan het hebben van visie en het creëren van toegevoegde waarde.
Caroline adviseert ondernemers met klem doel en middel om te draaien. Winst maken is een middel, maatschappelijke belangen dienen het doel. Er zijn veel ondernemers die op deze manier hun bedrijf willen leiden en er is ook al een flink aantal die dit al met succes doet. Vanuit waarden, betrokkenheid en vertrouwen. Het is effectiever en efficiënter en onderzoeken tonen het aan: 19% meer omzet en 10% meer winstgevendheid. Maar nog veel meer geluk en werkplezier.
Reeks
In ‘Klein is het nieuwe Groot’ uit de reeks ‘Visie op innovatie’ spelen niet de multinationals de hoofdrol, maar juist het midden en kleinbedrijf, dat dankzij haar veerkracht beter in staat is structuren los te laten en het beste uit mensen te halen. Herman Wijffels, hoogleraar Duurzaamheid en Maatschappelijke Verandering, schreef het voorwoord.
In deze reeks verschijnt op 8 maart ook ‘De mens centraal in de nieuwe economie’ van Anke Wiersma. In dit boek worden oude en niet meer werkende ‘succesformules’ overboord gezet en draait het weer om creativiteit, het koesteren van diversiteit, vakmanschap én ondernemerschap. Spreker en auteur Jan Bommerez schrijft in zijn voorwoord geïnspireerd te zijn door Anke. Ze weet in weinig woorden de essentie te vertellen van waar het nu echt om gaat als je succesvol wilt zijn in de nieuwe economie, aldus Bommerez. De boeken zijn na 8 maart te bestellen via www.syntens.nl/visieopinnovatie. De kosten bedragen 7,95 euro per stuk, inclusief verzending.