Nieuwe tijd vraagt om nieuwe journalistiek
- 2 jul., 2013
- Onderwijs & Training
- Bron: Mercator Incubator
Journalisten en media zouden meer en beter moeten verantwoorden waarom zij bepaalde keuzes (niet) maken. Ook moeten media beter opletten hoe zij nieuws brengen. Dat blijkt uit twee promoties aan de Radboud Universiteit.
In de strijd om de lezer/kijker wordt tv-nieuws steeds prikkelender gebracht en dat kan een negatief effect hebben op de ontvanger.
De opmars van smartphones en tablets zorgt voor een veranderend mediagebruik. Intussen is de concurrentiedruk tussen media enorm. In de strijd om de gunst van de lezer/kijker, zou het goed zijn dat media meer doen aan publiekverantwoording. Dat stelt communicatiewetenschapper en docent journalistiek Harmen Groenhart in zijn promotieonderzoek. Media willen de relatie met hun publiek behouden en dan is het ‘belangrijk om het nieuwsbedrijf neer te zetten als onmisbaar product. Laat zien wie je bent en hoe je werkt', zegt Groenhart. Volgens de onderzoeker zien nieuwsgebruikers het als een keurmerk voor journalistieke kwaliteit als media hun keuzes verantwoorden.
Concurrentie
Communicatiewetenschapper Mariska Kleemans keek in haar promotieonderzoek onder meer naar het effect van ‘prikkelend nieuws' op de kijker. Door grote concurrentiedruk tussen media, komt het nieuws steeds prikkelender in beeld: meer negatieve inhouden (onderwerpen en beelden zoals geweld en ongelukken) en vlottere audiovisuele vormgeving (veel camerawisselingen, achtergrondmuziek of geluidseffecten). Volgens Kleemans heeft deze manier van nieuws brengen negatieve gevolgen voor kijkers, maar het effect is afhankelijk van leeftijd, geslacht en opleiding.
Colloquium
In een colloquium naar aanleiding van deze twee promoties, wordt vandaag gesproken over de vraag hoe de journalistiek om moet gaan met het enorme nieuwsaanbod dat de lezers en kijkers dagelijks overspoelt en over wat de gevolgen hiervan zijn voor nieuwsgaring en het brengen van nieuws. Hoofdspreker is Betsi Grabe, hoogleraar Telecommunicatie aan de Universiteit van Indiana (USA). Grabe heeft veel onderzoek gedaan naar de verschillende wijzen waarop mensen met verschillende achtergronden op (vooral televisie)nieuws reageren.
Meer informatie over Mercator Technology & Science Park:
Bekijk het complete instantieprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!