Op vmbo-school Curio steenspil leer je vooral buiten de schoolmuren

  • Onderwijs & Training

Vmbo-leerlingen moeten de wereld buiten de schoolmuren leren kennen. Curio steenspil zoekt daarom actief de beroepspraktijk op. Het is de place to be voor ondernemers van de toekomst.

Op vmbo-school Curio steenspil leer je vooral buiten de schoolmuren

Foto:  Marian van Zuilen van Curio en HR-manager Maaike van de Spijker van DHL Supply Chain. Nicolette is namens Ricoh Europe de initiatiefnemer van deze samenwerking.

Tijdens de richting Zorg en Welzijn kregen leerlingen geen enkel bejaardentehuis of kinderopvang van binnen te zien. En in de leerboeken van de richting Mobiliteit & Transport was niets te vinden over hybridetechniek. Om daar drastisch verandering in aan te brengen koos Curio steenspil drie jaar geleden voor ondernemend  onderwijs. Sindsdien bestaat de helft van het beroepsgerichte onderwijs uit projecten voor en met het bedrijfsleven. Belangrijk, want veel leerlingen van Curio steenspil zijn de ondernemers van de toekomst.

Ondernemend onderwijs leert leerlingen zichzelf presenteren, na te denken over het leven en over hoe ze regie houden. Dat gaat veel verder dan kennis vergaren en een diploma halen. Het gaat over wat weet ik, wat kan ik, wat wil ik, en wie wil ik zijn. Het gaat dus over het leren vormgeven van je toekomst.

Niet afwachten

Deze visie daagt docenten van uit om buiten de bestaande onderwijsmethodes te werken. Veel docenten van Curio steenspil gaan die uitdaging ook aan. Marian van Zuilen, docent Economie en Ondernemen, bemerkte tijdens de opdrachten bijvoorbeeld weinig eigen initiatief bij haar leerlingen. Ze benaderde een expert en vroeg naar handvatten hoe ze deze jongeren beter kon aansporen. Niet afwachten, niet tevreden zijn met de status quo, maar zoeken naar verbeteringen. Daarmee wil Curio steenspil stap voor stap het onderwijs verbeteren.

Maak fouten

De afgelopen jaren is er hard gewerkt op Curio steenspil. Het is bruggen bouwen en er tegelijkertijd op lopen. Fouten maken hoort er ook bij, zowel voor leerlingen als voor docenten. Dit betekent balanceren, afscheid nemen van wat niet werkt, experimenteren, vallen en weer opstaan. Zo ontwikkel je en leer je.

Logistiek in de praktijk

Ricoh, specialist in onder andere printers en kopieermachines, benaderde Curio steenspil met het verzoek om samen te werken. De school heeft de samenwerking inmiddels uitgebreid met DHL Supply Chain, dat de warehouse activiteiten voor Ricoh uitvoert.

DHL Supply Chain: Leerlingen als mystery guests

“Logistiek is voor de meeste leerlingen nogal abstract en weinig sexy. En dat terwijl we interessante banen te bieden hebben. Met onze gastlessen, rondleidingen en meeloopstages laten we dat zien. En het werkt: iedere keer als leerlingen door het magazijn lopen, of als ik vertel dat we ook met robots en drones werken, zie ik ze enthousiast worden. We hopen een zaadje te planten en hun oriëntatie te verbreden, zodat ze wellicht een opleiding in de logistiek overwegen.

Sinds dit jaar laten we leerlingen als mystery guests de veiligheid in ons warehouse toetsen. Wij zetten scenario’s uit: er loopt iemand zonder veiligheidsschoenen, een collega tilt verkeerd, draagt z’n veiligheidsgordel niet of wijkt bijvoorbeeld af van het voetpad. De leerlingen beoordelen de situaties en schrijven een verbetervoorstel. Daarna komen ze dit presenteren bij Ricoh/DHL.

Zo’n levensechte situatie activeert leerlingen, meer dan een verhaal op papier of op film. Het thema veiligheid hebben we gekozen omdat dit in ieder bedrijf een belangrijk thema is. Daardoor hebben ze echt iets aan de les. We zijn blij met de samenwerking en hopen het in de toekomst uit te breiden naar het mbo.”

Marian van Zuilen, docent Economie en Ondernemen: Leerlingen mogen fouten maken

“We vinden dat onze leerlingen ook de echte wereld buiten de school moeten ontdekken. Ondernemen leer je immers niet uit de boeken. Daarom halen we graag het bedrijfsleven binnen en gaan we naar bedrijven toe.

De samenwerking met RICOH/DHL is een van onze succesverhalen. Zij investeren echt in de samenwerking, we denken met elkaar mee. Het is wel een tijdrovend proces, want het is niet zomaar een bezoekje dat je aflegt of een leerling die je een paar dagen laat meedraaien. Het moet passen in het leerproces. Je verwerkt de eindtermen, de inspectie moet tevreden zijn.

Een flinke puzzel, maar ik zie wat het onze leerlingen oplevert. Met dit ondernemend onderwijs ervaren ze hoe de echte wereld draait. Ze leren om samen te werken en welke eisen aan je worden gesteld als werknemer. En wat ik heel  belangrijk vind, is dat leerlingen fouten mogen maken. Een groepje vergat pennen bij een test met pizza’s. Het werd snel opgelost, maar het was een belangrijk leermoment. Zoiets vergeten ze nooit meer. Net als de groep die ontdekte dat hun checklist niet klopte. En als je ziet hoe een leerling groeit van de complimenten en succeservaringen, is het al het werk waard.”

Amir, liep stage bij RICOH/DHL: Geen gestotter meer bij stageplek

“Ik was eigenlijk niet nieuwsgierig naar m’n stage bij RICOH/DHL. Ik dacht: ‘Het is gewoon een grote loods met veel dozen.’ Maar ik was verrast dat er zoveel mensen werken en dat ik veel verschillende dingen mocht doen: in- en uitladen van pallets met de pompwagen, dozen verplaatsen en stapelen, pallets sealen, etc. En de pakketten gaan echt over de hele wereld, dat was leuk om te zien.

Ik wil niet verder in de logistiek, maar ik was wel blij met deze stage. Want het is ook goed om te weten wat ik niet wil. Ook heb ik veel complimenten gekregen. Dat ik goed kon omgaan met de anderen in de groep, dat ik trouw ben en hard werk. En het grappige was dat ik daar helemaal niet hoefde te stotteren, zo erg voelde ik me op m’n gemak. Door deze fijne stage ben ik nieuwsgieriger geworden naar andere werkp lekken. Maar het allerliefst begin ik voor mezelf.” 

Curio (sinds 1 september 2019 de nieuwe naam van ROC West-Brabant) is de beroepsopleider voor de regio West-Brabant. De onderwijsorganisatie verzorgt voorbereidend en middelbaar beroepsonderwijs op ruim 50 locaties in West-Brabant. Naast vavo, vmbo en mbo biedt ze onderwijs via de praktijkschool, volwassenonderwijs (vmbo/havo/vwo), entree-opleidingen, educatie en bedrijfsopleidingen. Curio staat voor alles wat het onderwijs verbindt: nieuwsgierigheid als basis voor talentontwikkeling bij leerlingen en studenten. Zo zijn ze optimaal voorbereid op de arbeidsmarkt van morgen. Curio voorziet de regio West-Brabant van talenten, jong en oud, van 12-67 jaar, die het optimale uit zichzelf halen. Daarbij werkt Curio voor én zoveel mogelijk samen met het bedrijfsleven. www.curio.nl

Meer informatie over Curio:

Bekijk het complete profiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!