Studenten vormen tot autonome, kritisch denkende monteurs

  • Onderwijs & Training
  • Bron: KW1C

Een afwisselende baan in de elektrotechniek. De jongens en meiden staan daarvoor in de rij…. zou je denken. Echter op het gebied van Netbeheer is er een groot gapend gat op de arbeidsmarkt. Enexis Netbeheer zoekt daarom in diverse hoeken om die schaarste op te lossen.

Studenten vormen tot autonome, kritisch denkende monteurs

Verschillende trajecten zijn opgezet, waaronder in samenwerking met het Koning Willem I College een opleiding voor 16-jarigen. In dit schooljaar zijn 11 jongens in de leeftijd tussen 16 en 18 jaar gestart met de opleiding tot eerste monteur laagspanningsdistributie en integraal middenspanningsdistributie (EMLD en EMMD).

Het zijn -onder andere- Roy Maurix vanuit Enexis Netbeheer en Denis Ivanovic vanuit Koning Willem I College, die het aandurfden om hun tanden te zetten in deze uitdaging. Een pittige uitdaging, met een lastige leeftijdsgroep. Niet alleen technische kennis wordt bijgebracht, hier valt ook nog wat op te voeden.

Het reguliere opleidingstraject dat Enexis Netbeheer biedt, duurt twee jaar. Deze groep mag er iets langer over doen. In 3 jaar leren ze de techniek, maar worden ze ook gevormd tot jong volwassenen met het verantwoordelijkheidsgevoel dat vereist is om het veld in te gaan.

Naast de theorielessen op maandag en donderdag en de praktijklessen op dinsdag en woensdag, wordt er vanaf het tweede jaar gewerkt aan het halen van een rijbewijs en het volgen van aanvullende trainingen op het gebied van veiligheid. Cursusmateriaal dat een reguliere mbo-opleiding niet biedt.

Er ligt een lesprogramma klaar voor de komende 3 jaar. De rode lijn is uitgestippeld. Dat wil niet zeggen dat daar niet vanaf geweken kan worden. De praktijk zal het leren. Deze leeftijdsgroep is goudeerlijk. Als je iets niet goed doet, dan hoor je dat meteen. In de eerste periode van de opleiding hebben Roy en Denis al aardig kunnen tweaken, vertelt Denis. "We tasten nog af waar we staan en wat de studenten nodig hebben. Zo onderbouwen we nu het nut van de theorie. We moeten doelen duidelijk formuleren. Doelen die dichterbij liggen dan dat diploma over 3 jaar. Dat hebben ze nodig.”

Roy schetst het beeldend: “Een 16-jarige valt 10 keer; dan help je die 10 keer overeind. We nemen ze bij de hand totdat ze eigenaarschap kunnen nemen van hun eigen handelen. Als ze een instructie krijgen, moeten ze bedenken waarom ze die instructie krijgen, in plaats van klakkeloos uitvoeren.” En de techniek is niet alleen maar super: "Ik vertel ook over de valkuilen.” Denis vult aan: "Heb je het verknald? Mooi! Daar leer je van."

Nu staan er 11 totaal verschillende individuen aan de wieg van deze opleiding. Met als enige overeenkomst de affiniteit met techniek. Het uiteindelijke doel is om autonome, kritisch denkende en technisch onderlegde monteurs af te leveren. Klaar voor de arbeidsmarkt en klaar voor de maatschappij. Ze hebben geleerd, met vallen en opstaan. En dan? De kans op een mooie carrière ligt voor het oprapen.

Meer informatie over dit traject? Mail naar Leroy Meurs

Meer informatie over Koning Willem I College:

Bekijk het complete profiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!