TANS software maakt verloren tijd in logistieke sector inzichtelijk
- 12 mrt., 2019
- Logistiek & Vervoer
Vijf minuten langer lossen dan was afgesproken, zeven minuten later aankomen bij een klant...het lijken marginale verschillen, die er niet toe doen. Maar als je in de wereld van de logistiek al die kleine plukjes ‘verloren tijd’ bij elkaar optelt, dan gaat het opeens over miljoenen euro’s op jaarbasis.
Foto: René Knapen, commercieel directeur TANS
“Logistiek is rekenen. Als je daar de goede tools voor hebt én het lef om het bespreekbaar te maken bij je klanten, je chauffeurs, je planners, dan kun je als logistiek bedrijf veel geld verdienen”, aldus René Knapen, commercieel directeur van TANS, een automatiseringsbedrijf in Eindhoven, dat zich richt op de logistiek- en transportsector.
Planningstools voor service logistiek
Het bedrijf ontwikkelt een nieuwe generatie planningsoplossingen, die zoveel meer kan dan alleen een rit van A naar B inplannen. “In ons nieuwe planningstool IMPACT zit ook de hele service logistiek rondom een levering verweven. Stel je koopt een wasmachine die je, in je flat op driehoog zonder lift, wilt laten afleveren en installeren. In IMPACT kan een verkoper alle instructies inbrengen die nodig zijn om deze klus goed uit te voeren: natuurlijk de adresgegevens en de aflevertijd, maar ook het feit dat er een tweede persoon mee moet (liefst een sterke sjouwer), dat er extra hulpmiddelen nodig zijn om dat apparaat de trap op te krijgen, dat er montagegereedschap en handleidingen mee moeten. Kortom alles wat nodig is om deze levering goed te laten verlopen, kan in één tool worden ingegeven. De chauffeur voert de begin- en eindtijden in de app in, dat wordt teruggekoppeld naar de opdrachtgever en er kan gefactureerd worden. Transport is tegenwoordig zoveel meer dan alleen maar ritplanning. Met onze tools kunnen we die steeds uitgebreidere extra service goed ondersteunen, sturen en meten.”
Meten is weten, dus doe er iets mee!
TANS ontwikkelt ook business intelligence tools, om bijvoorbeeld de exacte losduur op afleveradressen te meten. “Als logistieke dienstverleners contracten afsluiten met nieuwe klanten, dan worden voor de tariefbepalingen vaak inschattingen gemaakt. Bijvoorbeeld voor het afleveren van vijf pallets aan een bepaalde winkel in die straat, rekenen we tien minuten. Een chauffeur kan in de boordcomputer exact aangeven hoelang hij over het lossen van die vijf pallets heeft gedaan, elke keer opnieuw. Die gegevens worden ’s nachts doorgerekend. Hoe meer gegevens we verwerken, hoe betrouwbaarder de uitkomsten worden. Het systeem maakt zichzelf dus steeds slimmer en kan daardoor heel nauwkeurig berekenen, dat die vijf pallets misschien wel 12,5 minuut kosten om te lossen. Dat lijkt een klein verschil, maar als je zo dagelijks tientallen afleveradressen hebt, waar men vier keer per week komt, dan gaat de wet van de grote getallen in werking. Meten is weten. Met onze tools geven we logistieke dienstverleners exacte en zeer betrouwbare informatie. En daarmee een betere en goed onderbouwde onderhandelingspositie naar hun klanten toe.”
Digitaal CMR bespaart miljoenen
René Knapen spreekt vol passie over de vele automatiseringsontwikkelingen, die het logistieke vakgebied goed kunnen ondersteunen én het rendement kunnen verhogen. Zoals het Smart Traffic concept, waarbij intelligente verkeerslichten de doorstroom in steden bevorderen, CO2 uitstoot verminderen en middels het Open Trip model informatie over obstakels onderweg razendsnel kunnen delen met aangesloten bedrijven. Of de digitale vrachtbrief, waar de software van TANS een koppeling naar heeft. “Per jaar produceren wij alleen al in Nederland 90 miljoen CMR documenten. De verwerking daarvan kost enkele euro’s per stuk. Als we dat gaan digitaliseren, dan heb je zo een besparing van 200 miljoen euro op jaarbasis te pakken alleen al in Nederland, plus het milieuvoordeel. Voor een transporteur met een TMS is het een software-investering van 750 euro; dat is in gemiddeld zes weken terug verdiend. Maar toch zien wij dat de traditioneel ingestelde transportwereld vaak nog huiverig is voor zo’n verandering.”
Tekst: Dianne Huijskens
Meer informatie over TANS B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel