Thema-update: Food
- 11 jul., 2012
- Agrofood & Biobased
- Bron: Rabobank
Mensen blijven altijd eten en dat maakt foodbedrijven minder conjunctuurgevoelig. Maar dat wil niet zeggen dat hun pad naar de toekomst geplaveid is. Supermarkten en leveranciers moeten duidelijke strategische keuzes maken.
Consolidatieslag supermarkten
Nadat supermarktketen Jumbo in 2009 al Super de Boer had overgenomen, nam het in 2011 ook C1000 over. Daardoor is het marktaandeel van het bedrijf nu zo'n 23%. Marktleider Albert Heijn heeft nog altijd circa 34% van de markt in handen. De Rabobank verwacht de komende tijd geen nieuwe grote fusies en overnames binnen Nederland. Wel kunnen kleine, gerichte overnames plaatsvinden.
Groei van private labelmarkt
De verwachting is dat het marktaandeel van private labels de komende jaren nog sterk zal toenemen. Retailers willen zich profileren richting de klant en een private label is daarbij een sterk instrument. Ook kunnen retailers hun klanten met private labels verschillende keuzes bieden binnen één productcategorie, bijvoorbeeld goedkoop, luxe of duurzaam. Volgens de experts van de Rabobank zal de consolidatie van de Nederlandse supermarktbranche het marktaandeel van private labels een boost geven. Albert Heijn haalt al 50% van de omzet uit private label en nu het marktaandeel van Jumbo zo gegroeid is, zal het ook voor dat bedrijf interessanter zijn om in te zetten op het private label.
Lees meer over de ontwikkelingen in de sector Food
Meer informatie over RABOBANK DE KEMPEN:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!