TNO start uniek synchromodaal transportplatform
- 17 okt., 2014
- Logistiek & Vervoer
- Bron: Logistiek.nl
Onderzoeksinstituut TNO ontwikkelt een transportplatform, waarin data van bedrijven zowel binnen als buiten de logistieke sector breed toegankelijk wordt gemaakt. Het platform moet vervoerders enorme besparingen opleveren waar het gaat om reistijd en wachttijden bij terminals en distributiecentra.
TNO ontwikkelt een synchromodaal platform dat vervoerders enorme besparingen moet gaan opleveren waar het gaat om reistijd en wachttijden bij terminals en distributiecentra.
De onderzoekers van TNO verwachten met het transportplatform ook een betere beladingsgraad van vrachtwagens en binnenvaartschepen te kunnen realiseren, zonder dat deelnemers diep in de buidel moeten tasten.
Planning optimaliseren
In het nieuwste nummer van Logistiek Magazine stelt Maarten Oonk dat het nieuwe platform niet conflicteert met andere initiatieven op dit gebied, zoals het NLIP (Neutraal Logistiek Informatie Platform). "Wat wij aanbieden is een mogelijkheid om zonder verplichtingen met elkaar als ketenpartners gegevens uit te wisselen. Alle informatie in de database is real-time en wordt continu ververst. We hebben ook historische gegevens opgenomen. Met behulp van speciale algoritmes kunnen we zo heel nauwkeurig de verwachte reis- en wachttijden voorspellen. Planners op terminals kunnen hiermee hun planning optimaliseren."
Delen van big data
TNO benadrukt dat het platform bedoeld is voor het gecontroleerd delen van data. Het onderzoeksinstituut is al jaren bezig met het verwerken van big data - ook toen dat nog niet zo werd genoemd. De data verrijken en visualiseren, zodat er op een slimme manier met de gegevens kan worden omgegaan, is een belangrijk specialisme van TNO.
Binnen het kader van de Topsector Logistiek levert TNO later deze maand een project op, dat vervolgens in de pilotfase belandt. Mede op basis van de ervaring binnen dat project is het nieuwe platform tot stand gekomen.
Aansluiten bij Portbase en Cargonaut
Oonk zegt zoveel mogelijk aan te willen sluiten bij bestaande initiatieven in verschillende sectoren. Hij denkt daarbij aan Portbase en Cargonaut. "Wij gaan het platform zelf niet beheren als TNO. Op gegeven moment zullen marktpartijen dit overnemen.Dit is een flinke stap in de richting van synchromodaliteit. Bedrijven hoeven niet langer vooraf te plannen hoe en wanneer een container via de weg van A naar B gaat, maar ze kunnen dat deel van het traject laten afhangen van de beschikbare, goedkoopste, snelste of duurzaamste transportmodaliteit."
Beladingsgraad verhogen
Een belangrijk aspect van het systeem is het uitwisselen van informatie tussen bedrijven onderling. Daardoor kunnen zij elkaars capaciteit veel beter benutten. Dagelijks rijden veel vrachtwagens leeg of onvoldoende beladen op de weg en voor binnenvaartschepen geldt hetzelfde. Via het platform wil TNO vraag en aanbod beter bij elkaar brengen.
Lees het hele interview over het nieuwe transportplatform in het deze week verschenen oktobernummer van Logistiek Magazine.
Meer informatie over TNO:
Bekijk het complete instantieprofiel