TU/e bedenkt nieuwe motor
- 22 aug., 2012
- Automotive
- Bron: Brainport
De Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) heeft een hybride motorsysteem ontwikkeld met vliegwiel dat het brandstofverbruik van personenauto’s flink omlaag brengt. Bovendien is het goedkoper dan een hybride systeem met batterijen.
TU/e-onderzoeker ir. Koos van Berkel slaagde er deze maand in om het systeem zo af te stellen dat het mogelijk is om comfortabel weg te rijden met de enorme kracht uit het vliegwiel. Daarmee is de belangrijkste stap op weg naar productie genomen.
Hoofdbestanddeel is een klein vliegwiel van zo’n 10 kilo, waarin tijdens het remmen van de auto bewegingsenergie wordt opgeslagen. Daardoor gaat het wiel draaien en met die energie trekt de auto weer op. Door slimme regeltechniek slaat de auto daarnaast ook energie op in het vliegwiel op momenten dat verbrandingsmotor efficiënt werkt, bijvoorbeeld bij optrekken. Daardoor kan het vliegwiel de aandrijving overnemen op momenten dat de verbrandingsmotor niet efficiënt loopt.
De totale energiebesparing kan oplopen tot dertig procent. Vooral automobilisten die veel in de stad rijden, besparen met dit nieuwe systeem veel op de brandstof. Een auto met dit vliegwiel gaat ongeveer duizend euro extra kosten. Een vergelijkbaar hybride systeem met een elektromotor is tot vijf keer zo duur.
Meer informatie over Technische Universiteit Eindhoven:
Bekijk het complete profiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!