Tunnelboormachine Sluiskiltunnel breekt door
- 22 mei, 2013
- Logistiek & Vervoer
- Bron: Sluiskiltunnel
Boorbara, de boormachine van de Sluiskiltunnel, is door het dichtblok aan de westkant van het Kanaal van Gent naar Terneuzen gebroken. Hiermee heeft zij de overkant na 1140 meter boren bereikt.
De doorbraak van de boormachine was bijna onzichtbaar. Om te voorkomen dat grondwater door het dichtblok, langs het boorschild de schacht in kan stromen, stond de aankomstschacht vol met water. De boormachine kwam dus onder water aan.
Werk nog niet klaar
Het werk aan de noordbuis zit er nog niet helemaal op. De komende dagen boort Boorbara de laatste meters en worden de laatste tunnelringen opgebouwd tot de boorkop geheel in de aankomstschacht staat. Als de laatste ring is geplaatst en de tunnel is afgedicht, wordt het water uit de aankomstschacht gepompt. Daarna boort Boorbara nog een klein stukje, zodat het boorschild zich los kan maken van de tunnelbuis.
Zuidelijke tunnelbuis
Als de boormachine de eindpositie heeft bereikt, begint de demontage van de boorkop. Die wordt in delen over de weg teruggebracht naar aan de oostzijde van het kanaal. De volgwagens worden door de tunnel teruggetrokken. In de startschacht wordt de boormachine opnieuw opgebouwd voor de aanleg van de zuidelijke tunnelbuis. Als alles volgens planning verloopt, start de boor in augustus met de bouw van de zuidbuis. De machine begint opnieuw vanaf de oostzijde, omdat hier alle faciliteiten voor de toevoer van tunnelsegmenten, de aan- en afvoer van boorspecie en andere benodigdheden aanwezig zijn. Daarnaast kunnen alle leidingen die nodig zijn voor het boorproces uit de noordbuis worden verwijderd, zodat deze kan worden afgebouwd.