Winst VION in 2011 onder druk

  • Agrofood & Biobased
  • Bron: Vion Food Group

Voedingsmiddelenproducent VION Food Group heeft in 2011 een stijging van de totale omzet gerealiseerd met 7% naar €9,5 miljard. Tegelijkertijd stonden de resultaten zwaar onder druk.

Winst VION in 2011 onder druk

Het bedrijfsresultaat (EBITA) daalde met 53% naar €90 miljoen. Het resultaat na belastingen is uitgekomen op €14 miljoen.

CEO en bestuursvoorzitter Uwe Tillmann: “VION heeft in 2011 een hoge inkoopprijs betaald voor varkens en runderen. Die hebben we onder de huidige economische omstandigheden in de afzetmarkten van VION Food helaas onvoldoende kunnen doorberekenen. Het gevolg is dat we in 2011 te magere en daarmee teleurstellende financiële resultaten hebben geboekt”. VION Ingredients presteerde naar verwachting in een uitdagende markt maar onder het niveau van 2010, zo blijkt uit het vandaag verschenen jaarverslag. VION heeft de ontwikkeling en realisatie van concepten met toegevoegde waarde met succes voortgezet en blijft investeren in de markt. Het realiseren van duurzame partnerschaprelaties met klanten staat onverminderd centraal in de meerjarenstrategie “Balancing the Future”.

Activiteiten in 2011

VION Food Group heeft de groeiende marktvraag naar vlees en voeding uit de BRIC-landen goed beantwoord. De thuismarkten Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk waren voor VION Food zeer uitdagend en zetten de resultaten zwaar onder druk. De stagnerende economie en terughoudende consumentenbestedingen spelen hierbij een duidelijke rol. De markt van varkensvlees is opnieuw zeer competitief gebleken. De noodzakelijke stijging van de inkoopprijzen kon slechts beperkt in de verkoop worden doorberekend, mede door de onbalans tussen vraag en aanbod. Ook de rundvleesactiviteiten stonden onder druk. Naast het verder investeren in innovatieve producten blijft kostenreductie noodzakelijk om een gezond rendement te kunnen behalen.

Oerlemans Foods, producent van vriesverse aardappel-, groenten- en fruitproducten, heeft de afzet buiten Europa verder ontwikkeld. De markt in West Europa was stabiel en Oost Europa groeide licht.
VION Ingredients heeft zijn wereldmarktpositie in gelatine verstevigd met de acquisitie van Eastman Gelatine en door de overname van de resterende aandelen in Rousselot Gelatinas do Brasil SA. In de sterk concurrerende markt voor dierlijke bijproducten is naar verwachting gepresteerd maar het resultaat bleef achter ten opzichte van 2010. Ecoson heeft zijn positie als producent en aanbieder van duurzame energie uit tweede generatie biobrandstoffen verder ontwikkeld. Banner, marktleider van op gelatine gebaseerde zachte capsules voor farmaceutisch gebruik, heeft uitstekende resultaten laten zien.

Toegevoegde waarde

De ontwikkeling en introductie van producten met hogere toegevoegde waarde is in 2011 met succes gerealiseerd. In partnerschap met leveranciers en klanten zijn food- en ingredientsproducten gelanceerd die zich onderscheiden op kwaliteit, gezondheid, duurzaamheid en dierenwelzijn. VION hanteert daarvoor onderscheidende marktconcepten voor varkensvlees, rundvlees, kip en convenienceproducten zoals hamburgerconcepten en Hackplus®, de hybride vleesproducten.

Corporate Social Responsibility (CSR)-agenda

VION Food Group introduceert in het jaarverslag zijn CSR-agenda met een uniforme structuur, een duidelijke focus op thema’s en een visuele herkenbaarheid. De bedrijfsactiviteiten in het kader van CSR zijn niet nieuw, maar worden op een andere manier benaderd. VION richt zich al jaren op people, planet en profit. Het realiseren van duurzame toegevoegde waarde voor alle relatiegroepen van VION is een principieel uitgangspunt en doelstelling van de CSR-agenda.

VION N.V.

VION N.V. is een internationaal opererend foodbedrijf met twee kernactiviteiten food en ingredients. Het concern maakt hoogwaardige voedingsmiddelen voor mens en dier. VION realiseert een omzet van €9,5 miljard en telt 26.500 medewerkers. VION is niet beursgenoteerd en heeft één agrarische aandeelhouder, de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) met circa 18.000 leden. Het hoofdkantoor van VION staat in Eindhoven (NL).

Meer informatie over VION FOOD NEDERLAND:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Meer informatie over Verwijderd:

Bekijk het complete instantieprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!