BERKO KOMPRESSOREN B.V.
Havenweg 14
6603 AS Wijchen
Tel. (024) 641 11 11
E-mail: info@berko.eu
Website: www.berko.eu
Onze medewerkers maken het verschil
Berko in Wijchen is al bijna 60 jaar een begrip op het gebied van perslucht. ‘Wij willen onze klanten 24/7 van goede kwaliteit lucht voorzien’, zegt directeur Tom Kokke van het familiebedrijf. ‘Dankzij een goede organisatie en door continu te blijven investeren in de opleiding van onze medewerkers maken wij het verschil.’
Vol trots geeft Tom Kokke een rondleiding door het bedrijfspand aan de Havenweg 14 in Wijchen. ‘Mijn vader Paul is in 1959 begonnen met het assembleren en leveren van zuigercompressoren en bouwcompressoren. Ik heb het bedrijf in 2001 van hem overgenomen, maar hij loopt hier nog vrijwel elke dag rond in het bedrijf’, vertelt Tom. ‘Vanaf 1983 is Berko zich steeds meer gaan toeleggen op het ontzorgen van klanten, zodat we onze klanten altijd van lucht konden voorzien.’
Perslucht oplossingen
Het bedrijf vestigde zich in 1965 in het pand aan de Havenweg. Tom: ‘Sinds die tijd hebben we onze activiteiten langzaam maar zeker verder uitgebreid en is ook ons bedrijfspand steeds groter gegroeid. Inmiddels werken wij met 42 medewerkers en hebben we ook vestigingen in Drachten en Gorinchem, waardoor wij onze klanten een landelijke dekking kunnen bieden.’ Berko is actief in een groot aantal verschillende sectoren. ‘Wij leveren perslucht oplossingen voor onder andere ziekenhuizen, foodsector, maar ook voor industriële bedrijven die een perslucht behoefte hebben en bijvoorbeeld schakelstations voor gas en electra’, legt Tom uit, terwijl hij door het magazijn van zijn bedrijf wandelt.
Optimaal ontzorgen
In dit magazijn liggen alle reservematerialen keurig geordend klaar, zodat ze snel verzameld kunnen worden als dat nodig is. ‘Onze ambitie is om al onze klanten optimaal te ontzorgen. Wij hebben alle onderdelen van onze machines op voorraad, zodat we direct kunnen reageren als een klant een vervangend onderdeel nodig heeft. Daarnaast hebben wij een eigen meetkamer om alle soorten compressoren en conditionerings componenten te kunnen testen en na meten. Hiermee spelen wij in op de steeds hogere eisen die worden gesteld aan perslucht in de zorgsector en foodsector.’
Online monitoring
In de toekomst wil Kokke via online monitoring de service aan klanten van Berko nog verder gaan optimaliseren. ‘Wanneer we alle info op klantniveau online voorhanden hebben, dan kunnen wij precies zien wanneer onderhoud nodig is en of bepaalde onderdelen aan vervanging toe zijn. Op die manier kunnen wij bedrijven in de toekomst nog beter bedienen. Momenteel hebben wij al een pilotproject lopen. De eerste reacties van deze klant zijn erg positief.’ Tegelijkertijd beseft hij dat dit ook andere eisen stelt aan medewerkers. ‘Binnen Berko hebben wij een ‘procesverbeteraar’. Hij moet er mede voor zorgen dat onze mensen niet in hokjes denken, maar allemaal hetzelfde doel nastreven: het zo goed mogelijk bedienen van onze klanten. Daarnaast probeer ik als bestuurslid van het Junior Technovium en van de Industriële Kring ook een bijdrage te leveren aan een goede samenwerking tussen het onderwijs en het bedrijfsleven. Jongeren denken bij techniek nog te vaak aan vieze handen, terwijl tegenwoordig juist steeds meer denkkracht nodig is om technische hulpmiddelen goed te laten functioneren.’
‘Het verhaal moet kloppen’
De directeur hecht veel waarde aan een goede prijs-prestatie verhouding binnen zijn bedrijf. ‘Ik houd niet van verkooppraatjes. Een klant moet er ten allen tijde op kunnen vertrouwen dat hij goed wordt geholpen door onze medewerkers. Het verhaal dat wij vertellen moet kloppen. Wij denken ook graag mee in oplossingen voor klanten. Zo bieden wij bijvoorbeeld ook perslucht oplossingen in compressorhuisjes aan, zodat er in een fabriek geen kostbare ruimte op de werkvloer verloren gaat. Op die manier proberen wij continu voorop te blijven lopen in de markt. En wat mij betreft zijn wij daar nog lang niet klaar mee.’