EMOSS MOBILE SYSTEMS B.V.
Visserijweg 2
4906 CJ Oosterhout
Tel: (0162) 42 00 05
E-mail: info@emoss.biz
Website: www.emoss.biz
Emoss wil continu voorop lopen met elektrische bussen en trucks
Met haar elektrische bussen en trucks zet Emoss volop in op schoon vervoer. Het bedrijf uit Oosterhout is milieubewust en tegelijkertijd toekomstgericht: steeds meer steden stellen immers milieuzones in. Met het wagenpark van Emoss hoeven transporteurs zich geen zorgen meer te maken over milieuzones, geluidsnormen en venstertijden.
Klanten van Emoss kijken alvast uit naar september 2017: die maand introduceert Emoss een nieuw voertuig volgens de Emoss EVER technologie, geïntegreerd in de DAF CF demo truck. Bijzonder aan de nieuwe techniek is dat het voertuig zich oplaadt terwijl er in gereden wordt. Noorwegen en Denemarken hebben de trekker trailer combinatie al besteld en binnenkort wordt deze ook naar Nieuw-Zeeland geëxporteerd. In het voorjaar van 2018 gaat de truck de weg op.
Elektrische aandrijflijnen
De nieuwe truck kan tot vijftig ton vervoeren. En mocht het ooit nodig zijn, dan kan de bestuurder een LPG motor als generator inschakelen. Emoss blijft volop ontwikkelen en optimaliseert zowel haar bussen als trucks. Het realiseren van elektrische aandrijflijnen, is ook een belangrijke tak van sport. Die realiseert Emoss op dit moment voor de Engelse bussenbouwer Mellor. En Emoss is alweer bezig met een nieuw project: het elektrisch laten aandrijven van bussen waarin reizigers op vliegvelden van A naar B worden gereden. Rotterdam Airport en Schiphol nemen de bussen als eerste in gebruik. De prototypes worden op dit moment gemaakt.
Klanten in 20 landen
Hoeveel bussen en trucks levert het bedrijf nu maandelijks op? Het zijn er zes tot acht. Deze voertuigen vinden een plekje in inmiddels twintig landen. Dat ieder land verschilt, merkt Emoss dagelijks. Zo is het in het ene land heel gebruikelijk om honderden kilometers achter elkaar te rijden, waar dat in een kleiner land weer heel anders is. Per land wordt dan ook bekeken waar precies de behoeften liggen. Scandinavië is een grote afnemer, net als Nieuw-Zeeland. Dat geldt ook voor Italië, Spanje en Zwitserland. Lang hoeven zij niet op een nieuw voertuig wachten. Want tussen het aannemen van een opdracht en het daadwerkelijk leveren, zitten zo’n zes tot tien weken.
Total cost of ownership
Voor haar internationale klantenkring is het maar wat belangrijk om de ‘total cost of ownership’ van een nieuw voertuig te weten. Wie overstapt op elektrisch rijden, wil immers vooraf precies weten wat dat oplevert. Daarom kijkt Emoss samen met haar klanten naar de kosten per kilometer. En net zo belangrijk: naar de kosten van het voertuig waar de klant het liefst in gaat rijden. Een voertuig dat rijdt op diesel kan na zes jaar worden afgeschreven, voor een elektrisch voertuig is dat tien jaar. Een heel andere manier van aflossen, waar transporteurs met een interesse voor elektrisch rijden al snel de voordelen van zien.
Stappen durven nemen
Continu voorop lopen, dat is waar Emoss naar streeft. Want de concurrentie, die is behoorlijk groot. Wie grote slagen wil slaan, moet stappen durven nemen. Dat weet het bedrijf uit Oosterhout inmiddels heel goed. Met een team van 35 man van wie er 15 aan de productie van het wagenpark werken, ziet ze nog steeds graag nieuwe krachten komen. Die nieuwe krachten zijn vaak oud-stagiaires.
Slag te maken voor vakopleidingen
Wie stage komt lopen bij Emoss, gaat weg met een flinke dosis nieuwe kennis. Tijdens het leerproces merkt het bedrijf dat veel vakopleidingen het tot nu toe lastig vinden scholieren kennis te laten maken met de techniek van elektrisch aandrijfbare voertuigen. Emoss hoopt dan ook dat opleidingen hier nog een flinke slag gaan maken.
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!