PROTEKTA
Dommel 29
5422 VH Gemert
Tel. (0492) 364 292
Email: info@protekta.nl
Website: www.protekta.nl
Protekta | Midden in de energietransitie in de waterbouw
‘Vergeten diesels blijken ernstige vervuilers’ kopte de Volkskrant in februari 2020, nadat het stikstofdebat eind 2019 losbarstte. De bouw blijkt een grote veroorzaker van schadelijke stoffen. Dit betekent niet dat de bouwsector en uitstoot van schadelijke stoffen altijd hand in hand gaan. Al meer dan 10 jaar is Protekta bezig om het tegendeel te bewijzen: de energietransitie en de bouw gaan wel degelijk samen.
Vermindering uitstoot
Protekta streeft ernaar een bijdrage te leveren aan de energietransitie door energiebesparing maar ook door het gebruik van hernieuwbare energie. In de grond-, weg-, en waterbouw wordt veel gebruik gemaakt van zwaar materieel als heimachines, hijskranen, werkschepen en graafmachines. Deze machines verbruiken ontzettend veel fossiele brandstoffen en zorgen daarnaast ook voor de uitstoot van PFAS en andere stoffen die gevaarlijk zijn voor onze omgeving. De huidige werkwijze in de GWW in zijn huidige vorm zal daarom op de schop moeten.
Oplossing voor verspilling tropisch hardhout
In de waterbouw zijn genoeg kansen om bij te dragen aan de energietransitie. Steeds meer grote grond-, weg- en waterbouwondernemers zetten zich hier dan ook voor in. De oprichter van Protekta, Sjaak Bisseling, zag dat er in de waterbouw veel tropisch hardhout verspild wordt. ‘Bruggen, sluizen of remmingwerken worden vaak compleet vernieuwd, terwijl maar een klein deel aangetast is’, aldus Bisseling. ‘Wanneer je een houten (kunst)werk herstelt in plaats van vernieuwt kun je veel tropisch hardhout en uitstoot van schadelijke stoffen besparen’. Met dit gegeven in zijn achterhoofd bedacht hij een herstelmethode voor hout in de waterbouw. Deze methode verlengt de levensduur met 30 tot 50 jaar zonder dat er zwaar materieel aan te pas komt.
Ontwikkeling herstelmethode
De herstelmethode is ontwikkeld in samenwerking met Technische Universiteit Eindhoven en Stichting Hout Research Wageningen. Bij deze methode wordt een zelf ontwikkelde kunsthars gebruikt die getest is op trek- en buigsterkte, duurzaamheid van de hechting en milieu- en temperatuurinvloeden. Na herstel heeft het hout haar originele sterkte terug en kan het weer jarenlang mee. Zo zijn de afgelopen jaren vele historische houten werken behouden zoals bruggen, sluizen, remmingwerken, steigers en damwanden. Hiermee heeft Protekta bewezen een kwalitatieve en duurzame oplossing te bieden in de waterbouw.
Waarom hout behouden?
Het merendeel van een houten (kunst)werk is vaak nog in goede staat na 30 jaar. ‘Stel je hebt een lekkage in je huis, dan ga je ook niet meteen je hele huis slopen en een nieuw huis bouwen. Zo denk ik er ook over in onze sector’ zegt Bisseling.
Daarnaast zorgt een houten kunstwerk voor de opslag van CO2; Een boom slaat tijdens zijn levensduur CO2 op. Wanneer de boom vervaardigt wordt tot hout blijft de CO2 gebonden aan het hout. Pas wanneer het hout verbrand wordt, verliest het deze functie en wordt er juist CO2 uitgestoten. Mede daarom is hout voor het milieu de beste optie aangezien het hout blijft dienen als opslag voor CO2.
Uit een vergelijkende Life Cycle Analysis uitgevoerd door SKH Wageningen, blijkt tenslotte dat het repareren van hout, over de gehele levensduur, het beste voor het milieu is in vergelijking met vervanging van hout door staal, composiet, beton of nieuw hout.
Zo werkt Protekta met het herstellen van hout, mee aan de energietransitie in de waterbouw.
Lees ook dit artikel uit het Financieel Dagblad over Protekta.
Brochures
Interview met de onderneming
Van Gemert omschrijft het werk als ambachtelijk omdat geen brug of sluis hetzelfde is. “In hoofdlijnen komen ze overeen, maar de afmetingen van meerpalen variëren altijd. Dat maakt een inspectie aan een brug voorafgaand aan de werkzaamheden ook zo belangrijk.” Zwemmen Bij een remmingwerk of bij meerpalen bevindt het aangetaste deel zich meestal rond de luchtwaterlijn. Een medewerker van Protekta staat dan net boven zijn middel in het water. “Aan het ponton bevestigen we een rekje, anders zouden we zwemmend ons werk moeten doen. De hydraulische zagen waarmee we werken, zijn natuurlijk tegen water bestand.” Overnachten Protekta heeft de wortels weliswaar in Gemert, maar in het Brabantse land is lang niet zo veel water te vinden als elders in Nederland. Daarom overnachten de teams van maandag tot en met woensdag in een hotel of appartement, en gaan donderdag aan het eind van de dag naar huis. Dat maakt een autorit in alle vroegte vanuit Brabant naar de...
Volledig interview »