De Rietvelden in Den Bosch: van ‘brownfield’ naar groene hub

  • Logistiek & Vervoer

In een serie van vijf artikelen vertellen ondernemers, investeerders en de gemeente ’s-Hertogenbosch over de transformatie van industrieterrein De Rietvelden. Vandaag deel 4 van de serie: footprint van een flesje bier.

De Rietvelden in Den Bosch: van ‘brownfield’ naar groene hub

Foto: Zonnepanelen op de daken van de Heineken brouwerij

Footprint van een flesje bier

In de vorige delen van deze serie zagen we al dat duurzaamheid een groot goed is op De Rietvelden. Veel bedrijven zijn intensief bezig met het verduurzamen van de logistiek. Ook Heineken, dat met de brouwerij door de jaren heen een belangrijke spil vormde op het bedrijventerrein, levert een flinke bijdrage aan dit proces. Zo ontwikkelt Heineken momenteel een ‘groene corridor’: een duurzame verbinding tussen de brouwerij op De Rietvelden en de Rotterdamse haven. Op dit traject varen inmiddels twee hybride schepen van BCTN Inland Terminals: de Den Bosch Max Blauw en de Den Bosch Max Groen. Het achtervoegsel Max op deze nieuwe schepen staat voor het streven naar maximale reductie van emissies en maximale intake van het aantal containers. 

Van zonnepanelen tot windmolens en biogas

Naast deze duurzame transportflow over het water heeft Heineken op De Rietvelden het grootste zonnepark van Heineken Group liggen: maar liefst 16.569 panelen sieren het dak van het warehouse van Hartog & Bikker (H&B Logistics), de logistieke dienstverlener van de brouwerij in ’s-Hertogenbosch.

Verder is de bierbrouwer, samen met onder andere BCTN, bezig met het ontwikkelen van een drietal windmolens op het bedrijventerrein én maakt de brouwerij gebruik van biogas dat door het waterschap op enkele kilometers afstand van de brouwerij wordt gegenereerd. “Wij investeren zelf uiteraard in duurzaamheid, en dagen daarnaast onze samenwerkingspartners bewust uit om zo duurzaam mogelijk te werken”, zegt Harry Werkman, Manager Logistics bij Heineken Nederland. “We ‘challengen’ hen om onderzoek te doen naar bijvoorbeeld schonere motoren, elektrisch rijden of rijden op waterstof. Niet alleen omdat we dat zelf belangrijk vinden, maar ook omdat wij ervan overtuigd zijn, dat de consument dit in de toekomst steeds belangrijker gaat vinden. Ik zie het wel voor me dat consumenten straks achterop een flesje bier gaan kijken wat de footprint is. Je ‘license to operate’ gaat voor een groot gedeelte bepaald worden door hoe duurzaam je werkt.”

Voorop in duurzame oplossingen

Joop Mijland van BCTN ziet dit ook. “Een groot aantal klanten van ons is bezig met de vraag hoe zij hun logistieke functie in de toekomst uit kunnen voeren”, zegt hij. “Daarbij bewegen ze allemaal richting een duurzame variant. Wij willen hierin graag voorop blijven lopen. De behoefte aan duurzame logistieke oplossingen is er, en de consument wil dat ook. Dan zullen we met de hele keten de verantwoordelijkheid moeten nemen voor de manier waarop dat ene biertje geproduceerd en vervoerd is.”

In deel 5 (slot) meer over het sociale deel van duurzaamheid op De Rietvelden

Auteur: Maartje van Roessel

Lees ook de eerder verschenen artikelen uit deze serie:

Meer informatie over SPIERINGS SMART LOGISTICS:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!