Directeur Koninklijke Saan rijdt elektrisch 7000 km. op 40 liter

  • Logistiek & Vervoer

Koninklijke Saan is sinds juli druk bezig met de CO2-prestatieladder. Saan is een van de eerste logistieke dienstverleners die dit instrument hanteert en geeft hiermee duurzaamheid een nog duidelijkere plek binnen de bedrijfsvoering.

Directeur Koninklijke Saan rijdt elektrisch 7000 km. op 40 liter

Het doel is om een aanzienlijke vermindering van de CO2 uitstoot te realiseren. Dit proberen niet alleen de chauffeurs van de vrachtvoertuigen binnen Saan te realiseren maar hier doet ook de directie aan mee. Zo rijdt directeur Edwin Saan sinds mei met een elektrische Opel Ampera. Hij heeft sinds mei maar liefst 7000 km. gereden en slechts 40 liter benzine verbruikt.   

Geen angst om stil te staan

Edwin legt hieronder uit hoe hij dit voor elkaar krijgt. ‘De Opel Ampera combineert op ideale wijze het elektrisch rijden zonder de zogenaamde range-fear, oftewel de angst dat je stil komt te staan omdat de accu leeg is. Als de beschikbare 10 KWH is verbruikt voor zo’n 60-70 km schakelt de aggregaat bij om de auto van stroom te voorzien. Dat is in mijn situatie gelukkig niet vaak nodig. Ik heb pas één keer 25 liter getankt.'

In de stad zuiniger dan op de snelweg

‘De afstand tot de vestigingen waar ik veelal werkzaam ben is maximaal 35 kilometer en ik heb de mogelijkheid om op de vestigingen op te laden. Als ik dan toch langere afstanden moet rijden schakel ik op de snelweg de aggregaat bij. In de stad rij ik altijd op de accu, dat kun je zelf regelen. Een elektrische auto is in de stad zuiniger dan op de snelweg in tegenstelling tot een auto met brandstofmotor.’

Voortbewogen door zon- en wind- en waterkrachtenergie

'Met mijn vorige auto tankte ik ca. 80 liter per week om alleen mijzelf te vervoeren. Dat is in feite absurd als je erover nadenkt. Nu wordt ik voor 90% voortbewogen door zon- en wind- en waterkrachtenergie. Dat idee is wel een erg leuke gedachte.'

Oplaadpunten

'Het is inmiddels wel een sport om zo veel mogelijk elektrisch te rijden. Het belangrijkste nadeel is dat je altijd met kabels loopt te slepen, en de oplaadpunten probeert te vinden. Dat lukt niet altijd. Er komen wel steeds meer laadpunten bij. Via een app kun je zien waar ze staan en of ze beschikbaar zijn. Zo weet je precies waar een parkeerplaatsje is.'

Efficient en makkelijk

'Laat de wetenschap maar snel onderzoek doen naar de mogelijkheden om meer KWh op te slaan in kleinere accu’s. Dan wordt elektrisch rijden alleen nog maar makkelijker. Wat mij betreft is het de ideale manier van mobiliteit. Een elektromotor is simpelweg veel efficiënter dan een brandstofmotor.’

Meer informatie over SAAN B.V., KONINKLIJKE:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!