“Een vrouw in de Metaal als ondernemer, dat verwachten nieuwe klanten niet”
- 12 okt., 2015
- Industrie
De Buren Coating brengt nieuwe klanten altijd een beetje in verwarring. Klanten die het bedrijf dat gespecialiseerd is in poedercoating al langer kennen, weten dat juist verwarring helemaal niet bij haar imago past. Integendeel, De Buren Coating staat voor helderheid, zoals met de afspraken. Die kom je gewoon na, altijd...
Als een nieuwe klant belt, krijgen ze Hinke Bakker aan de telefoon, een vrouw dus. “Dan vragen ze altijd naar meneer De Buren”, zegt Hinke. “Maar die bestaat helemaal niet. De naam is zo gekozen omdat mijn voormalige man en ik buren waren.” Als dat duidelijk wordt gemaakt, dan nog is de mist niet opgetrokken. “Dan zoeken ze de directeur. En dan komen ze toch weer bij mij terecht”, zegt Hinke, die samen met Norman Gurney in 1992 de zaak begon. “Ik werkte mee in de fabriek. Spuiten met de telefoon in de hand, alles tegelijk als het moest.”
‘Zakendoen zit in mijn bloed’
Een vrouw als ondernemer binnen het poedercoaten, het komt maar zelden voor. “Het heeft met persoonlijke ontwikkelingen te maken. In 2007 zijn we uit elkaar gegaan. Zes jaar heeft Norman nog in de zaak gewerkt. In 2012 ben ik volledig eigenaar geworden. Voorheen deed ik alles waar nodig was, de administratie er naast. Sinds Tholen zit ik meer op kantoor, doe dan alleen nog invallen bij vakantie en ziekte. Ik had er ook de interesse en de wil voor.” En over het zakendoen. “Dat zit in mijn bloed. Mijn broers en mijn zus hebben ook een eigen bedrijf.”
Starten was een gouden greep
Dat De Buren Coating in 1992 werd opgericht was ook te danken aan Hinke. “Norman had genoeg van zijn oude werkgever, die zat ook in het poedercoaten. Afspraken werden maar zelden nagekomen. Dan gaan we het zelf doen, heb ik toen gezegd. Er lagen ook kansen, poedercoaten nam steeds meer toe.”
In Bergen op Zoom werd gestart met één laklijn. Het bleek een gouden greep, al snel was een tweede oven nodig. In 1996 werd besloten om naar Tholen, hun eigen woonplaats te verhuizen. Dat jaar werd er gebouwd, het nieuwe en ruime pand werd in 1997 opgeleverd. “We hadden het zó druk dat we in Bergen op Zoom uit ons jasje waren gegroeid.”
Kwaliteit leveren. Op tijd leveren - altijd
De Buren Poedercoating is in al die jaren uitgegroeid tot dé specialist in het afwerken van producten uit aluminium, staal en verzinkt staal. “Omdat sommige producten niet in bad kunnen, hebben we vorig jaar een straalcabine gekocht.”
De Buren Coating levert kwaliteit. “Dat is buitengewoon belangrijk. En we leveren op tijd. Daar zijn onze klanten heel kien op - en terecht. We komen onze afspraken na - altijd. Dus we maken geen onderscheid. Komt een klant maar één keer per maand met een opdracht, of één keer per week: ze krijgen geen voorkeursbehandeling. Dat is ook niet nodig als je de zaken goed op orde hebt. Dat betekent goed plannen, flexibel zijn en snel willen leveren. Afspraken nakomen, zelfs op zondag als het moet.” En ook: “Dat ons bedrijf zo goed draait, heb ik vooral te danken aan mijn vakkundige medewerkers.”
Koester kritische klanten
In de jaren negentig waren opdrachtgevers relatief onwetend op het vlak van poedercoating. “Dat is voorbij, ze zijn kritischer geworden. Daar heeft ook de crisis aan meegeholpen. Wij zijn er blij mee, want een kritische klant kiest eerder voor kwaliteit en leveringsbetrouwbaarheid. Dus kiest die eerder voor ons.”
Meer informatie over BUREN COATING B.V., DE:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel