Grossier met totaalconcept
- 28 aug., 2013
- Automotive
Wil je als grossier de markt veroveren, dan moet je meer doen dan alleen dozen schuiven. Huva in Eersel weet dat als geen ander. Dankzij een doordacht totaalconcept is dit bedrijf marktleider in de regio.
Huva levert behalve personenauto- en truckonderdelen ook gereedschap en werkplaatsequipement. Daarnaast heeft Huva een TopTruck vrachtwagenwerkplaats en verzorgt ze startmotor- en dynamorevisie, terwijl ze klanten ook ondersteunt bij problemen met motormanagementsystemen.
“Mijn vader heeft het bedrijf in 1976 opgericht”, aldus de huidige mede-eigenaar Ard van Uythoven. “Hij had al snel door dat klanten het waardeerden als je wat extra’s bood. Hij begon daarom al vlot met remmenservice. In de loop der tijd is daar van alles bijgekomen, waardoor we tegenwoordig een breed pakket aan producten en diensten bieden. Zo helpen we bij de opzet van werkplaatsinrichtingen en werkplaatssystemen, bijvoorbeeld met garagesofwarepakketten als Driver of onderdelenzoekprogramma’s als Aldoc.
Daarnaast verrichten we APK en aircoservice voor autobedrijven die dat zelf niet kunnen. Dat laatste wordt wel minder, want we hebben goede buitendienstmedewerkers, die ook airco-equipment verkopen, lacht van Uythoven.”
Kennis
Een belangrijk serviceaspect is de kennisvoorziening: “Auto’s worden steeds gecompliceerder door alle computers, CanBus- en emissiesystemen. Universele garagebedrijven lopen daardoor vaak tegen technische uitdagingen en vraagstukken aan. Zo kan bij sommige auto’s maar één type accu gemonteerd. De eigenschappen daarvan moeten via een QR-code in het motormanagementsysteem worden ingelezen, anders vallen er comfortsystemen uit. Een merkdealer krijgt dat via de fabrikant te horen, maar universeelgarages moeten het zelf uitvinden. Daarom zijn concepten als CarXpert en DiagnoseXpert zo belangrijk, want daarmee kunnen we op veel vraagstukken antwoorden.
Daarnaast organiseren we een aantal malen per jaar technische avondtrainingen met behulp van onze leveranciers, zoals Beru, Gates, SKF, Varta en Sachs. Monteurs kunnen op deze wijze op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, zodat ze bijvoorbeeld weten hoe ze een dubbel vliegwielkoppeling moeten monteren en waarom de spanning van de distributieriem echt niet meer met de duim gemeten kan.
Leveranciers werken hier graag aan mee, omdat zij er ook last van hebben als hun product door verkeerde montage kapot gaat. En ook wij zijn erbij gebaat als onze klanten soepel en betrouwbaar met onze producten kunnen werken. Bij distributieriemen leveren we daarom bijvoorbeeld gratis het speciale gereedschap mee dat nodig is voor de montage.”
Persoonlijk contact
Niet alleen de kennis van monteurs, ook die van eigen werknemers is enorm belangrijk: “Je kunt bij ons digitaal bedrijfswagen onderdelen bestellen, maar in de praktijk blijkt dat persoonlijk contact met de klant van groot belang blijft. Bij Huva zitten er mensen achter de telefoon die zelf een technische opleiding hebben gehad en die zelf hebben gesleuteld. Die kunnen daardoor beter meedenken met de klant, zodat die het juiste onderdeel krijgt en ook even denkt aan de extra onderdelen die bij montage nodig kunt hebben.
Die service zal in de toekomst een sterke troef blijken. De markt zal toch krimpen, bijvoorbeeld doordat het aandeel elektrische auto’s zal stijgen. Dat speelt natuurlijk pas op de lange termijn, maar toch. Op de korte termijn zullen we eerder te maken krijgen met downsizen en dat brengt onze branche wel voordelen. In de praktijk blijkt dat deze auto’s onderhoudsgevoeliger zijn. Ze hebben turbo’s met een beperkte levensduur en door de hoge specifieke vermogens worden onderdelen veel zwaarder belast.
Distributiekettingen van 1600cc BMW THP-motoren rekken bijvoorbeeld tot 5 cm uit. Dat zal wel weer worden opgelost, maar voorlopig levert het downsizen juist nieuwe werkplaatsactiviteiten op. Daar staat tegenover dat de onderhoudsbehoefte van nieuwe auto’s lager ligt, wat een tegengesteld effect heeft. Voor ons is het in elk geval belangrijk om ons afzetgebied te vergroten, zodat we in de toekomst dezelfde service aan onze klanten kunnen blijven bieden.”
Meer informatie over HUVA EERSEL B.V.:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!