Het werk van een douanedeclarant: elke dag anders

  • Logistiek & Vervoer

“Oooh, dus jij werkt bij de Douane?” is een opmerking die je als douanedeclarant regelmatig te horen krijgt. Ook bij WA Customs krijgen werknemers regelmatig met dit misverstand te maken. “Ik heb weleens een meisje aan de telefoon gehad dat boos werd omdat haar pakketje van AliExpress tegen werd gehouden, want: ‘Jij bent toch de Douane?!’,” lacht Aaike van der Pluijm van WA Customs. Misverstanden genoeg dus, maar wat doet een douanedeclarant dan wel?

Het werk van een douanedeclarant: elke dag anders

Foto: Douanedeclarant Aaike van der Pluijm van WA Customs

“Meestal leg ik uit dat ik een soort belastingadviseur ben, maar dan op douanegebied. Ik zorg ervoor dat je met de juiste in- en uitvoerdocumenten voorkomt dat je problemen krijgt met de Douane,” vertelt Aaike, die sinds eind 2018 als douanedeclarant werkzaam is bij WA Customs.

Elke dag anders

“WA Customs is op weekdagen open van 7 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds,” vertelt Aaike. “Als ik de ochtenddienst draai staat er meestal nog niet zoveel in de mailbox en is het betrekkelijk rustig. Maar bij een avonddienst kan het zomaar zijn dat er al een stapel dossiers op mijn bureau ligt of er vanwege drukte flink wat mails in de inbox zijn blijven staan.”

“Het grootste gedeelte van de dag bereid ik import- en exportdocumenten voor en de eventueel bijbehorende oorsprongsdocumenten, zoals een Eur1. Daarmee krijgen bedrijven korting of vrijstelling op invoerrechten. De ene keer heb je te maken met routinezendingen maar ik heb ook een vaste klant waarvoor geldt: als hij een drukke dag heeft heb ik die ook, zoveel moet er dan geregeld worden. Die afwisseling maakt dit werk zo leuk!”

Man bij scherm

Bij WA Customs is veel aandacht voor educatie en voorlichting

Speciale aandacht

“Wanneer een chauffeur aan onze balie komt om goederen in te laten klaren laat ik vallen waar ik op dat moment mee bezig ben en krijgt dat voorrang. Deze zendingen komen meestal vanuit Tunesië via Marseille of uit het Verenigd Koninkrijk via Calais de Europese Unie binnen. Ze zijn met een transitdocument door Frankrijk en België vervoerd en moeten naar een ontvanger in Nederland. Die goederen moeten dan hier worden ingeklaard, oftewel: officieel worden geregistreerd en toegelaten. Maar dat kan pas als de chauffeur zich daadwerkelijk hier met de goederen meldt.”
“Zendingen van en naar landen waarvoor handelssancties gelden, zoals Libië en Irak, kunnen voor veel werk zorgen. Daarbij moet worden uitgesloten dat het om militaire goederen gaat (en daar valt veel onder: zo kunnen computerchips ook voor militaire doeleinden worden gebruikt) en ze niet onder een bepaalde wetgeving vallen. Elke goederencode die is opgegeven bij een product moet dan worden uitgeplozen.”

Rode vrachtwagen bij loods

Wanneer een chauffeur zich aan de balie meldt krijgt deze altijd voorrang

De wil om te weten

Maar dat gepuzzel is een van de leukste dingen aan haar werk vindt Aaike. “Ik houd ervan om al die regeltjes uit te zoeken. Soms denken klanten dat we alle kennis á la minute paraat hebben, maar in ons vak draait het er meer om dat we precies weten waar we bepaalde informatie kunnen vinden en op die manier ondersteuning kunnen bieden waar bedrijven dit nodig hebben. Maar hoe snel iets kan worden uitgezocht is echt afhankelijk van de goederen en het land van af- of aankomst.”

Om dat allemaal te leren volgde Aaike de vakopleiding tot declarant. “Je hebt voor dit werk niet per se veel nodig aan opleidingen, maar wel een grote interesse en nieuwsgierigheid. En je moet op de hoogte blijven van alle constante veranderingen. Bij WA Customs krijg ik de mogelijkheid om relevante opleidingen te volgen en me zo nog meer te verdiepen, dat is heel prettig.”

Meer informatie over WA CUSTOMS:

Bekijk het complete bedrijfsprofiel

Linkedin bedrijfspagina RegioinBedrijf Volg RegioinBedrijf op Linkedin

Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!