Intersolum, overheidsadvisering en personeelsdiensten
- 11 apr., 2013
- Zakelijke dienstverlening
Intersolum adviseert overheden bij alles wat met ruimte, milieu en bouwen te maken heeft. Dit doen zij door de overheden projecten uit handen te nemen of door mensen bij hen te detacheren.
Directeur aan het woord
Naam | Olaf Duisters |
Werkt _ uur per week | 60 uur |
Eerste baan | Vuilnisman |
Hoe zou u uzelf omschrijven als ondernemer?
Ik ben iemand die kansen ziet en ze vervolgens probeert te grijpen. Hiervoor zoek ik toenadering tot partijen die iets kunnen bijdragen aan het doel dat ik voor ogen heb of die mij kunnen laten inzien dat ik mijn doelen moet bijstellen. Het kost me moeite te wachten op anderen. Ik loop daarom nogal eens voor de troepen uit, hoewel ik de laatste jaren daarin wel wat rustiger geworden ben.
Hoe ziet uw loopbaan er tot op heden uit?
Ik heb na mijn opleiding (HTS, Universiteit) eerst een hele tijd zonder vaste baan gezeten. In die tijd was het ook crisis. Ik heb allerlei baantjes aangepakt van vuilnisman tot orderpikker. Op een bepaald moment ben ik begonnen als veldwerker bij een klein architecten- en milieuadviesbureau. Na twee jaar werd ik daar afdelingshoofd. Vijf jaar later heb ik het bedrijf samen met een compagnon overgenomen. Dit bedrijf, Archimil, bestaat dit jaar 10 jaar. Vorig jaar zijn we gefuseerd met een soortgelijk bedrijf in Oss, Nipa Milieutechniek.
Ondertussen heb ik met een tweetal andere partners Intersolum opgezet. Momenteel werken er in onze groep 22 personen en zijn er vier aandeelhouders.
Wat is uw grootste zakelijk succes tot op heden?
Ik meet succes niet af aan de grote van een opdracht of het resultaat ervan. Het op dagelijkse basis aan het werk kunnen houden van 22 personen vind ik het belangrijkste. Uiteraard zijn er projecten waar ik trots op ben, als ik er dan twee mag noemen:
- het succesvol afronden van een adviestraject voor een bestemmingsplanwijziging van een mestverwerkend bedrijf, dat bijna 15 jaar geduurd heeft. De aanhouder wint.
- De pilot reststroken die we voor Intersolum in Someren hebben mogen draaien die voor de gemeente netto meer dan € 400.000 op heeft geleverd.
Bent u actief binnen een zakelijk netwerk/vereniging, en zo ja kunt u daar meer over vertellen?
Nee, doordat mijn bedrijven verdeeld zijn over Asten, Gemert, Helmond en Oss en ik zelf in Venray woon zou dit teveel tijd vergen. In het verleden heb ik wel bij dit soort clubs gezeten maar ik kan hier altijd moeilijk mijn draai in vinden.
Welke ondernemer inspireert u? En waarom?
Elke ondernemer die met niets is begonnen en nu een goed draaiend bedrijf heeft of heeft gehad. Hiervan zijn er talloze voorbeelden. Verder heb ik altijd veel sympathie voor ondernemers die goed met mensen kunnen omgaan, die daadkrachtig zijn en die conflicten niet uit de weg gaan maar ze oplossen.
Welke boodschap wilt u uw collega ondernemer meegeven?
Laat je niet leiden door de crisis, zoek nieuwe kansen en probeer die te pakken. Aarzel niet om dit samen met andere partijen te doen.
Over de organisatie
Wat is de core business van jullie organisatie?
Voor wat betreft Intersolum is dat het adviseren van overheden bij alles wat met ruimte, milieu en bouwen te maken heeft. We kunnen dit doen door de overheden projecten uit handen te nemen of door mensen bij hen te detacheren.
Hoe is jullie organisatie ontstaan?
In feite vanuit een brainstorm sessie met een toenmalige kennis, die nu partner is in het bedrijf. We zagen kansen en wisten dat we die niet alleen konden invullen. We besloten samen te werken en hebben er nog een andere partner bijgehaald die een andere discipline kon toevoegen. Vervolgens hebben we van onze ideëen een projectplan gemaakt en dit plan hebben we besproken met een gemeente. De gemeente was enthousiast en heeft ons de gelegenheid gegeven een pilot te draaien. Deze bleek al snel zo succesvol dat we een BV hebben opgezet.
Wat maakt jullie organisatie uniek?
Niets. We zijn een organisatie net als vele anderen. Misschien onderscheiden we ons doordat we vooral met doeners werken. Mensen die iets willen doen, die werken willen afronden en die klanten tevreden willen houden, koste wat kost.
Economische thema's in de regio Zuidoost-Brabant zijn: High Tech, Automotive, Lifetec, Design en Innovatie. Is jullie organisatie met één van deze thema's verbonden? En zo ja, op welke manier?
Nee, eigenlijk niet. Wij zijn vooral bezig op het gebied van de relatie van de overheid met de burger en hoe die verbeterd kan worden. Dit uit zich meestal in het afwerken van projecten. We versnellen de ambtelijke molen waarover zoveel wordt geklaagd. Zowel de opdrachtgever als de burger is daar blij mee.
Waar staat de organisatie over 5 jaar?
Momenteel hebben we 1 personeelslid, 3 partners, 2 vacatures en 6 ZZP-ers die voor ons elders gedetacheerd zijn. Over vijf jaar hopen we ongeveer 10 personen in dienst te hebben en 50 zzp-ers elders gedetacheerd te hebben.
Wat zijn de plannen voor de nabije toekomst?
Voor ons bedrijf, Intersolum, is dat zorgen voor een stabiele bedrijfsvoering met een langzame groei van 2 personeelsleden per jaar. Onze omzet moet groeien met 1000% in vijf jaar.
Meer informatie over INTERSOLUM:
Bekijk het complete bedrijfsprofiel
Volg RegioinBedrijf op LinkedIn en blijf op de hoogte van regionale ontwikkelingen!